مکرون درباره مذاکرات با ایران مدعی چه شد

16:10 - 1400/01/17
ادعای مکرون درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران چه بود.
مکرون درباره مذاکرات با ایران مدعی چه شد

به گزارش «دنیای بورس»، ايسنا نوشت: رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه به العربیه اعلام کرد که مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران سختگیرانه خواهد بود.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه به شبکه العربیه گفت که عربستان سعودی باید بخشی از مذاکرات بر سر توافق با ایران باشد.

وی با طرح این ادعا که "زمان باقی مانده برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بسیار کوتاه است" گفت که باید از اشتباه توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که در آن قدرت‌های منطقه‌ای از توافق با تهران خارج بودند، خودداری شود.

مکرون: مذاکره با ایران سختگیرانه خواهد بود

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای مدعی شد مذکرات آینده درباره برجام با ایران بسیار سختگیرانه خواهد بود.

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه امروز (جمعه) در مصحابه‌ای درباره توافق هسته‌ای ایران و مذکرات آینده درباره آن صحبت کرده است.

مکرون در این مصاحبه بدون اشاره به بدعهدی‌های طرف غربی در پای‌بندی به تعهداتش در برجام و خروج یکجانبه آمریکا از آن، مدعی شد: «مذاکره با ایران بسیار سختگیرانه خواهد بود.»

رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه با شبکه خبری العربیه گفت: «عربستان سعودی باید در هر مذاکره‌ای با ایران حضور داشته باشد.»

امانوئل مکرون همچنین در این مصاحبه مدعی شد: «زمان باقی مانده برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای بسیار کوتاه است.»

مکرون در حالی این اظهارات را مطرح کرده که روز گذشته «هایکو ماس» وزیر امورخارجه آلمان، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرد به زودی اتحادیه اروپا گفت‌وگویی با آمریکا درباره ایران خواهد داشت.

ماس در این مصاحبه با بیان آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، تمایل خود به بازگشت به برجام را نشان داده است اعلام کرد «به‌زودی قدرت‌های اروپایی با واشنگتن مذاکره‌ای با محوریت ایران خواهند داشت و او انتظار دارد آلمان، فرانسه، و انگلیس به‌سرعت وارد رایزنی با آمریکا شوند.»

به تازگی «پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مدعی شد این اتحادیه همواره مشتاق بازگشت آمریکا و ایران به توافق هسته‌ای برجام بوده‌اند و باید راهی برای آن پیدا کنند.

دولت دونالد ترامپ در می‌سال ۲۰۱۸ در اقدامی یکجانبه توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام را به بهانه‌های واهی نقض آن از سوی ایران زیر پا گذاشت.

پس از آن کمپین غیرانسانی فشار حداکثری را با محوریت تروریسم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به‌راه انداخت تا از این روزنه بساط مذاکرات نمایشی را در جهت حصول نیات خود فراهم کند؛ تیری که به‌رغم تشدید تحریم‌ها به سنگ خورد.

حال با تغییر دولت در واشنگتن همگان به نظاره نشسته‌اند تا ببینند سرنوشت توافق هسته‌ای ایران در دوره جو بایدن که مدعی بازگشت به برجام و مذاکره با ایران بود، چه خواهد شد.