با از سرگیری معاملات در بازارهای ارز آسیایی رقم خورد

ثبات پوند، تزلزل مختصر دلار

16:00 - 1400/01/17
با آغاز تلاش‌های نخست وزیر بریتانیا برای باقی ماندن در قدرت پس از نتایج ناامیدکننده حاصل شده برای حزب حامی وی در انتخابات پنج شنبه گذشته، پوند توانست در معاملات امروز روند با ثباتی را در پیش بگیرد. در عین حال در پیش رو بودن نشست بانک مرکزی ایالات متحده معاملات کم رمقی را بر روی دلار ایالات متحده در صبح امروز رقم زده است.
ثبات پوند، تزلزل مختصر دلار

پس از آنکه ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در انتخابات زودهنگام برگزار شده نتوانست به اهداف خود دست یابد و در عین ناباوری حتی تعداد کرسی‌های حزب محافظه کار به رقمی کمتر از پارلمان گذشته رسید، شاهد سقوط 2/5 درصدی ارزش پوند در پایان هفته بودیم. افول حزب محافظه کار در کنار عدم کسب اکثریت پارلمان توسط هیچ حزب دیگری در این انتخابات باعث ایجاد فضای نااطمینانی وسیعی در این کشور در آستانه آغاز روند خروج از اتحادیه اروپا شده است.

با این وجود ترزا می‌ تلاش‌های خود را در راه متحد ساختن اعضای حزب محافظه کار به منظور حمایت از دولت وی در فرآیند خروج از اتحادیه اروپا و همچنین اعتلاف با حزب کوچک ایرلند شمالی به منظور باقی ماندن در قدرت آغاز  کرده و همین امر نیز مانع از سقوط بیشتر پوند در معاملات روز جاری در برابر سایر ارزهای مطرح شده و حتی شاهد رشد مختصر این ارز در برابر دلار آمریکا هستیم.

در عین حال پس از برگزاری دور اول انتخابات پارلمان فرانسه در روز گذشته مشخص شد که  حزب حامی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه پیشتاز این  رقابت بوده است. این امر در راستای انتظارات فعالان اقتصادی بوده و به همین دلیل معاملات یورو چندان رونق نگرفته است.

در این میان در آستانه برگزاری نشست دو روزه بانک مرکزی ایالات متحده، معاملات دلار با احتیاط بیشتری پیگیری می‌شود و همین امر نیز به معاملات کم حجم منجر شده و تزلزل نسبی این ارز را نیز در پی داشته است. سرمایه‌گذاران منتظر هستند تا با پایان یافت نشست پیش روی فدرال رزرو در جریان جدیدترین تصمیم این نهاد در زمینه تغییر نرخ بهره این کشور قرار بگیرند. در عین حال فعالان بازار ارز معتقدند اگر روند رو به افول شکل گرفته در میان سهام بخش تکنولوژی بورس نزدک در معاملات دوشنبه شب ادامه یابد باید منتظر سقوط دلار در برابر ین ژاپن باشیم. ذکر این نکته ظروری است که شاخص ترکیبی نزدک در روز جمعه افتی 1/8 درصدی را پشت سر گذاشته است.

تا این لحظه از معاملات روز دوشنبه شاخص دلار ایالات متحده با افتی 0/1 درصدی در سطح 97/1 واحد قرار گرفته است.