دولت بایدن، پل مواصلاتی نفت ایران به هند

15:41 - 1400/01/17
دولت جو بایدن، پل مواصلاتی نفت ایران به هند است.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از گروه انرژی نفت خبر، دولت هند در یک برنامه جاه ‌طلبانه تلاش دارد که طی یک دهه آینده در کنار آمریکا و چین به بزرگترین مرکز تولید فراورده های پتروشیمی در جهان تبدیل شود. برای رسیدن به چنین هدفی این کشور ناگزیر به واردات حجم انبوهی از نفت است.

راشاتودی نوشت: روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا و خاتمه سیاست های سختگیرانه دونالد ترامپ نسبت به ایران و ونزوئلا هندوستان را امیدوار کرده تا بتواند در میان عرضه کنندگان نفت به این کشور تنوع ایجاد کند.

پرادهان، وزیر نفت هندوستان در جدیدترین گفت و گوی مطبوعاتی خود اعلام کرده که کشورش امیدوار است در دوران ریاست جمهوری بایدن بتواند از کشورهای بیشتری به نسبت گذشته نفت خریداری کند.

او گفته است که برخی از تغییرات ژئوپلیتیک در دنیا در دوره صدارت جو بایدن به ویژه در منطقه آسیا رخ خواهد داد. این وزیر نفت تاکید کرده که هندوستان به عنوان سومین وارد کننده بزرگ نفت جهان امیدوار است که در دوران سیاست گذاری جدید آمریکا این فرصت را داشته باشد تا بتواند از طریق واردات نفت از ونزوئلا و ایران در صف عرضه کنندگان نفت خود تنوع ایجاد کند.

خرید نفت از ایران و ونزوئلا تقریباً از سال ۲۰۱۸ توسط دولت ترامپ تحت تحریم قرار گرفت. این موضوع باعث شد به تدریج خرید نفت هند از ایران و ونزوئلا به شدت کاهش پیدا کند. با وجود این جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا وعده داده است که مسیر جدیدی در دیپلماسی نسبت به ایران در پیش گرفته تا با بازگشت این کشور به موافقتنامه هسته ‌ای مجدد عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی از سر گرفته شود.

بنا به آمارهای موجود و با شدت گرفتن تحریم های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا از می ۲۰۱۹ خرید نفت ایران توسط هند به صفر رسید. در همین حال خریداران هندی نفت ونزوئلا نیز از ژوئن سال گذشته تصمیم به قطع خرید هرگونه نفت از ونزوئلا گرفتند.

مانیتورینگ کشتی‌ های حامل نفت که طی سال گذشته در بنادر هند پهلو گرفتند نشان می ‌دهد که خریداران هندی نفت تصمیم گرفتند که به جای ونزوئلا و ایران از کانادا، کویت و اکوادور نفت خریداری کنند.
هند برای تبدیل شدن به یکی از قدرت ‌های بزرگ تولید فرآورده های پتروشیمی در جهان به واردات قابل توجه نفت نیازمند است. به همین دلیل وزیر نفت این کشور در سخنان اخیر خود در کنفرانس مطبوعاتی اش از تصمیم عربستان مبنی بر کاهش یک میلیون بشکه نفت از صادرات روزانه خود انتقاد کرده است. این تصمیم با کاهش میزان عرضه نفت باعث بالا رفتن قیمت در بازارهای جهانی شده است.

با وجود این، دهلی امیدوار است که طی ماه های آینده دیپلماسی بتواند گره ارتباط آمریکا با ایران و ونزوئلا را باز کند تا این کشور با عرضه بیشتر نفت رو به رو باشد.اقتصاد آنلاین