3 دستور بانک مرکزی به بانک‌ها

15:33 - 1400/01/17
بانک مرکزی تدوین صورت‌های مالی بانک‌ها را براساس الگوی نمونه بانک مرکزی اعلام کرد.

بانک مرکزی بار دیگر بر ضرورت ارائه صورت‌های مالی بانک‌ها به بانک مرکزی و تدوین صورت مالی براساس الگوی نمونه طراحی شده توسط بانک مرکزی، تاکید کرد. بانک مرکزی به بانک‌های دولتی و خصوصی ، بورسی و غیر بورسی دستور داد صورت های مالی ۹۵ را طبق نمونه تهیه و در مجمع سالانه ارایه دهند. در این ارتباط به منظور تسهیل در برقراری ارتباطات بین المللی بانک‌های ایرانی و پیرو مکاتبات قبلی خود در ارتباط با گزارشگری مالی و برگزاری مجامع عمومی سال مالی ۱۳۹۵، موارد زیر متذکر شده است:

۱. هیات مدیره بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری موظفند با اهتمام کامل نسبت به تنظیم صورت‌های مالی سال ۱۳۹۵ مطابق نمونه ابلاغی بانک مرکزی اقدام کنند. به ویژه تمام یادداشت‌های پیوست صورت‌های مالی نمونه جدید که در اولین سال اجرا، ناقص ارسال شده بود، را به طور کامل ارائه کنند.

2. ضروری‌ است حسابرسان مستقل بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری با اهتمام کامل و حرفه‌ای، در رسیدگی‌ها به گونه‌ای عمل کنند که گزارش‌های حسابرسی صادر شده با رعایت دقیق استاندارد‌های حسابرسی تنظیم شود. در این ارتباط لازم است حسابرسان از تنظیم بند‌های شرط و توضیحی ناقص، مبهم و پیچیده که فهم آن را برای استفاده کنندگان صورت‌های مالی دشوار می‌کند، خودداری کنند.

3. ضروری است پیش نویس نهایی گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی قبل از صدور نهایی برای این بانک ارسال و متعاقبا طبق جدول زمان‌بندی شده، امضاکنندگان گزارش در جلسه‌ای با ناظران این معاونت به منظور تبادل نظر و رفع ابهامات احتمالی شرکت کنند و پس از آن بر اساس توافق‌های حاصله نسبت به صدور گزارش نهایی اقدام شود. برگزاری این جلسات که امروز یک رویه حاکم بر ارتباط متقابل حسابرس و مقام ناظر می‌شود، با توجه به تجربه سایر کشور‌ها و رهنمود‌های کمیته تخصصی بال، در ارتقای کیفیت گزارشگری مالی بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری موثر بوده است.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.