پیشتازان پایان هفته بازار فلزات

15:24 - 1400/01/17
با وجود تزلزل معاملات فلزات پایه تا اوسط این هفته، بسیاری از این محصولات به ویژه مس و روی توانستند در روزهای پایانی هفته روند رشد قیمت مناسبی را پشت سر بگذارند و علاوه بر جبران روزهای پیشین ، در نهایت رشد قیمت هفتگی را به ثبت برسانند. کاهش سطح ذخایر در کنار انتشار برخی گزارش‌های مثبت اقتصادی از سوی چین و همچنین بروز مشکلات در سمت عرضه برخی از محصولات از دلایل حمایت از قیمت ها به حساب می آید
پیشتازان پایان هفته بازار فلزات

فلزات پایه معاملات این هفته را چندان دلچسب شروع نکردند و شاهد افزایش فشار فروش در این هفته از سوی سرمایه‌گذاران بودیم. فعالان بازار فشار فروش تکنیکال را یکی از دلال افت قیمت در این هفته عنوان کردند. در عین حال رسیدن زمان انقضای قرارداد اختیار معامله ماه ژوئن بازار لندن  در روز چهارشنبه نیز بر فشار فروش میانه هفته افزود اما با اتمام این روند شاهد بهبود روند معاملات از ظهر چهارشنبه بودیم.

علاوه بر این موضوع، انتشار برخی گزارش‌های بهتر از حد انتظار از اقتصاد چین باعث شد تا معاملات فلزات پایه در اواخر هفته رونق بگیرد. در روز پنج شنبه گزارش میزان صادرات و واردات چین در ماه می ‌منتشر شد که بر این اساس  مشخص شد سطح صادرات و واردات به ترتیب 8/7 و 14/8 درصد بالا رفته که هر دو این ارقام از پیش‌بینی‌ها فراتر بوده است. در عین حال شاخص قیمت مصرف‌کننده چین در ماه می ‌رشدی 1/5 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد و این نرخ برای شاخص قیمت تولیدکننده به 5/5 درصد رسید. با وجود اینکه نرخ رشد شاخص قیمت تولیدکننده در حد پیش‌بینی‌ها نبود اما افزایش بیش از 5 درصدی این شاخص باعث آرامش خاطر نسبی میان فعالان اقتصادی شد.

از اواسط این هفته مس توانست به تبع کاهش ملموس سطح ذخایر در بازار لندن و شانگهای رشد قیمت ملموسی را تجربه کند. ادامه اعتصاب در معدن گراسبرگ اندونزی در کنار اخلال در روند صادرات از سوی شیلی به علت بارندگی شدید در این کشور از جمله دلایل کاهش موجودی انبار این محصول به حساب می‌آید. شرکت‌های بزرگی همچون Codelco و BHP در این هفته از تعطیلی معادن خود در شمال شیلی به تبع بارندگی‌های شدید خبر دادند.

روی نیز همانند مس با رشد قیمت قابل ملاحظه‌ای در روزهای پایانی هفته مواجه شد. علاوه بر کاهش موجودی انبار این محصول، ایجاد فرصت آربیتراژی میان بازار لندن و شانگهای باعث افزایش تقاضای چینی‌ها برای روی لندن شد امری که در حمایت از قیمت این محصول تاثیر شایانی داشت.

 

در این هفته موجودی انبار تمام فلزات در بازار لندن کاهش یافت. موجودی مس در این هفته کمتر از 10 درصد پایین آمد و این رقم برای بازار شانگهای نیز به 8/6 رصد رسید. میزان افت موجودی سرب و روی نیز به ترتیب برابر با 1/3 و 2 درصد بوده است. همچنین آلومینیوم با افت موجودی انبار به میزان 1/6 درصد مواجه شد.

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با رشدی 1/3 به 5804 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته رشد قیمت 2/4 درصدی را تجربه کرده است.

روی در قرارداد مشابه حدود 2/3 درصد گران شد و با رسیدن به 2523 دلار، رشد قیمتی مختصر را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد. این محصول در اواسط هفته تا سطح 2447 دلار سقوط کرده بود اما در چند روز پایانی هفته توانست افت پیشین را جبران کند.

همچنین آلومینیوم با افزایش قیمتی 0/24 درصدی در روز جمعه در سطح 1907 دلار قرار گرفت. این محصول در طول هفته 1/2 درصد ارزان شده است.

در این میان سرب با رشدی به میزان 0/3 درصد به 2099 دلار رسید. این محصول افزایش قیمتی به میزان 0/7 درصد را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.