توییت بازان بورسی | دومینوی ریزش و درخواست استیضاح دولتی ها

15:15 - 1400/01/17
کاربران در شبکه های اجتماعی درباره بورس چه نوشتند.

به گزارش «دنیای بورس» دنیای ‌اقتصاد نوشت: شرایط هفته گذشته و همچنین شروع آخرین هفته دی برای سهامداران و فعالان حوزه بورس، به قدری عجیب و غریب و پر از ریزش بود که مجددا هشتگ بورس در توییتر ترند شد و به یکی از هشتگ‌های پر استفاده و پر بازدید در این شبکه اجتماعی تبدیل شد.

موضوع دیگر پیش‌بینی سمت و سوی دومینوی سقوط شاخص بورس و اینکه تا کجا پیش می‌رود، است که دو، سه هفته‌ای است بین فعالان حوزه بورس و سهامداران فعال در شبکه ‌اجتماعی توییتر از موضوعات پر بحث در کنار دیگر خبرها است.

برخی افراد نزدیک بودن مراسم تحلیف جو بایدن و احتمال درگیری در ایالات متحده آمریکا و در نتیجه آن واکنش بازارهای جهانی را عامل این ریزش می‌دانند.

برخی دیگر از زمزمه‌های توافق بین ایران و آمریکا و بازگشت بر سر میز مذاکره می‌نویسند و عده‌ای دیگر از FATF و به سرانجام رسیدن آن صحبت می‌کنند. اما دیروز تحلیل‌ دیگری هم به این لیست بلند بالا که همه آن را هم اینجا نمی‌توان نوشت، اضافه شد و آن هم قرارداد ۲۵ ساله چین با ایران بود.

قراردادی که به اعتقاد فعالان شبکه‌های اجتماعی بعید است در چند ماه باقی مانده تا پایان دولت دوازدهم منعقد شود و برای همین هم بورس به این حال و روز افتاده است چون چشم‌انداز مثبتی پیش پای اقتصاد کشور نیست.

دخالت دستوری در بازار و درخواست استیضاح

دولت این روزها در مظان اتهام است. اتهامش هم دخالت در بازارهای سرمایه و به خصوص بورس است. اتهام دیگری هم دارد؛ مردم همه چیز را به بورس بسپارند.

جمله حسن روحانی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت در شانزدهم مردادماه سال جاری که حالا خیلی از سهامداران و فعالان حوزه بورس با استناد به این حرف، از سقوط پی‌در‌پی شاخص و سرخ‌پوشی بورس می‌نویسند و دولت را مقصر شرایطی که گریبان‌گیر سهامداران شده است، معرفی می‌کنند.

البته که در این میان صحبت‌های وزیر اقتصاد که بیان کرده بود بورس در ریل مناسب قرار گرفته و اختلال خاصی در بازار سرمایه نداریم هم در شبکه‌های اجتماعی و میان انتقادها خودنمایی می‌کند.

حالا بعد از ریزش‌های دومینو‌وار بورس در هفته گذشته و البته شروع این هفته افراد زیادی در صفحه‌های شخصی خود در توییتر از دخالت دولت در بورس و معایب این موضوع می‌نویسند.

برای مثال دیروز محمد‌رضا فرهادی‌پور، تحلیلگر اقتصادی در صفحه خود نوشت: «در بورسی که دولت حرف اول و آخر را می‌زند، اطلاعات میان بازیگران به شدت نامتقارن است، دانش کمترین اهمیت را دارد، صف و محدوده نوسان، آداب من‌درآوردی دارد، صنایع جانبی مثل کارگزاری و سبدگردانی انحصاری است و این بازار محل تامین کسری بودجه دولت است، سرمایه‌گذاری خیلی پرریسک است.»

پیمان مولوی، فعال اقتصادی هم با انتشار عکسی از بورس تهران در سال ۱۳۴۸ این‌طور درباره دخالت در حوزه بورس نوشت: «سال‌های زیادی از زمان تاسیس بورس تهران می‌گذرد، اما هیچ‌گاه تا به این حد بازار سرمایه درگیر با اقتصاد دستوری و مداخلات خارج از بازار نبوده است و از طرفی هیچ‌گاه هم این‌گونه در بین مردم مطرح نبوده است! هر ریسکی سریع در بازار خود را نشان می‌دهد با درکی واقع‌بینانه!»

اما در کنار موضوع انتقادهایی که می‌شود، مساله دیگری هم مطرح می‌شود و آن هم کمک خواستن از نماینده‌های مجلس شورای اسلامی است که به داد سهامداران برسند. این ماجرا بعد از صحبت‌های نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی عصر شنبه در جمع خبرنگاران در شبکه اجتماعی توییتر مطرح شد.

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در صحبت‌هایش ادعا کرده بود که «دولت در بورس هم کم‌کاری، هم تخلف و هم سوءاستفاده کرده است و باید در این زمینه بررسی‌های لازم صورت بگیرد.»

این صحبت‌ها از سوی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی باعث شد برخی از کاربران این مساله را مطرح کنند که مسوولان دولتی که به قول این نماینده مجلس در حوزه بورس کم کاری و تخلف کرده‌اند، استیضاح شوند.

افرادی که این مساله را مطرح می‌کردند درباره این موضوع می‌نوشتند که در روزهای گذشته ارزش بورس تهران نصف شده است و سهامداران بیش از ۵۰ درصد در این بازار سرمایه ضرر کرده‌اند.

برای همین هم نباید تنها به گلایه و تذکر اکتفا کرد و باید برخوردی جدی در این رابطه صورت بگیرد. اما مساله برخورد تنها از سمت برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی یا نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح نشد.

یکی دیگر از نماینده‌های مجلس هم در صفحه شخصی خود در توییتر از برخورد در این رابطه نوشت. محسن زنگنه، رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه نوشت: «صندوق پالایشی با افت ۵۰ درصدی به ۵۵۰۰ تومان رسید!»

زنگنه در ادامه نوشته خود با ادعای اینکه وعده دلار ۱۵هزار تومانی رئیس‌جمهور بر تراکم صف‌های فروش اضافه کرد، نوشت: «تعارض منافع در داخل سازمان و اظهارنظرهای سیاسی و سیاست‌های غلط اقتصادی از بیرون، ثروت سهامداران را بر باد می‌دهد. وزیر اقتصاد باید به مجلس پاسخگو باشد.»

بیت‌کوینی که بیت‌کورن شد!

یکی دیگر از سوژه‌های شنبه و یکشنبه در شبکه‌اجتماعی توییتر و اینستاگرام و همچنین پیام‌رسان تلگرام که خیلی فراگیر شد و فیلم‌ آن دست به دست می‌شد، صحبت‌های محمود واعظی بود. او به جای اینکه از کلمه بیت‌کوین استفاده کند، گفت بیت‌کورن! برخی از کاربران هم با بازنشر صحبت‌های گذشته واعظی درباره FATF از اشتباه او در تلفظ این کلمه می‌نوشتند.

اما ساعتی از انتشار صحبت‌های واعظی در شبکه‌های اجتماعی نگذشته بود که صحبت‌های او و بیت‌کورن تبدیل به هشتگی در شبکه‌اجتماعی توییتر شد. کاربرانی که این روزها از عملکرد دولت و مسوولان در حوزه بورس عصبانی هستند، فرصت را غنیمت شمردند و با استفاده از این اشتباه کلامی رئیس دفتر رئیس دولت انتقادهایی را در صفحه‌های خود نوشتند.

علی سعدوندی، مشاور سرمایه‌گذاری و تامین مالی یکی از افرادی بود که در صفحه خود با استفاده از هشتگ بیت‌کورن و با اشاره به صحبت‌های واعظی نوشت: «کاری که بیت‌کورن با اعصاب ملت کرد، کرونا با اقتصاد جهانی نکرد...»

استقبال از تاسیس شرکت‌های سبدگردان

از توییت‌های پربازدید دیروز، نوشته نوید قدوسی، فعال بازار سرمایه بود. او در صفحه شخصی خود در رشته توییتی درباره تاسیس شرکت‌های سبدگردان نوشت و البته در نوشته خود انتقادی هم به دولت دوازدهم کرد. قدوسی نوشت: «در ماه‌های اخیر تعداد زیادی درخواست مجوز تاسیس شرکت سبدگردان نزد سازمان بورس ثبت شده که برخی موفق به اخذ مجوز فعالیت شده و بقیه در صف انتظار قرار دارند.

امیدوارم با وضعیت پیش آمده و بلایی که دولت تدبیر و امید بر سر بازار سرمایه آورد، این کسب و کار توان حفظ و تداوم فعالیت کوتاه‌مدت را داشته باشد.

این حرکت صحیح و بجا که توسط نیروهای جوان و با انگیزه بازار سرمایه انجام شد بستری قوی و مناسب برای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در دوره رونق بعدی بازار را فراهم خواهد کرد. بلوغ بازار در همین مسیر و توسعه زیرساخت مستقل از چرخه‌های تجاری اتفاق خواهد افتاد.»