دیده بان بورس 27 دی 99

پیش بینی بورس امروز | روز مهم نخست

15:06 - 1400/01/17
با وجود ریزش قیمت سهام در هفته گذشته، حالا اما تحلیلگران نسبت به روند بورس همچنان خوش بین هستند و معتقدند پتانسیل بازار سهام بالاست.
پیش بینی بورس امروز | روز مهم نخست

دنیای بورس | بعد از شروع ریزش سنگین بورس از اواسط مردادماه، بارها پیش می آمد که اهالی بازار به شوخی هم که شده بود می گفتند «معاملات امروز حساس و مهم است»

اما بعد از ریزش هفته گذشته، این بار اهالی بازار بدون شوخی اعتقاد دارند معاملات این هفته مهم است! ادامه حرکت نزولی بازار در هفته گذشته باعث شد نماگر بورس تا ارتفاع یک میلیون و 229 هزار واحد پایین بیاید و به عبارت دیگر به کف قبلی خود در اواسط آبان ماه نزدیک شود.

در این شرایط بسیاری از سهامداران اعتقاد دارند در صورتی که محدوده حمایتی قبلی از دست برود و شاخص‌کل بورس کانال 1.2 میلیون واحد را از دست بدهد، بازار سرمایه وارد دوران ریزشی جدید و در ادامه رکود بلندمدت خواهد شد.

در نتیجه اگر در معاملات امروز یا این هفته، افت شاخص‌کل ادامه داشته باشد، باید منتظر افزایش حجم عرضه‌ها باشیم. از سوی دیگر با توجه به تعطیلی فردا، به احتمال زیاد امروز سهامداران رفتار محافظه کارانه‌ای اتخاذ کرده و تصمیم نهایی خود را به روز دوشنبه موکول خواهند کرد.

همه این موارد در شرایطی است که پتانسیل صعودی شدن بورس همچنان زیاد است. از یک سو گزارش های میانه دوره‌ای در حال ارسال به کدال است و بسیاری از شرکت‌ها از رشد قابل توجه سوداوری خود خبر داده‌اند.

از سوی دیگر روند قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی صعودی بوده است و از سوی دیگر با توجه به تداوم روند کاهشی قیمت ارز، بازارهای موازی نیز در رکود به سر می برند و ریسک کاهش قیمت در این بازارها دوباره افزایش یافته است.

در نتیجه روی کاغذ شرایط برای بهبود وضعیت بورس مهیا است. اما عدم اطمینان به وعده‌های دولتی و همچنین فاکتورهای متعدد عدم قطعیت باعث شده سهامداران وزن بیشتری به محافظه‌کاری در استراتژی های خود بدهند.

با توجه به معاملات بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته، امروز نیز انتظار می رود فشار فروش در بازار بالا باشد و برخی نمادهای تاثیرگذار در محدوده منفی باز شوند. اما با نزدیک شدن نماگر بازار به محدوده حمایتی خود، احتمال افزایش تقاضای نسبی در بازار و واکنش به این سطح حمایتی وجود دارد.

با این حال باید دید کانال 1.2 میلیون واحد حفظ خواهد شد یا ریزش سهامداران تازه وارد تشدید می‌شود.