سنگ‌آهن در نزدیکی قیمت تعادلی

14:56 - 1400/01/17
موسسه رویترز در مقاله‌ای ضمن اشاره به آمار واردات سنگ آهن از سوی چین، نوسانات قیمت اخیر این محصول را تاحدی بی‌ارتباط با عوامل بنیادی عرضه و تقاضا دانست و به نقش پررنگ سفته بازان و تاثیرگذاری فضای کنونی حاکم بر بازار در این روند اشاره کرد.
سنگ‌آهن در نزدیکی قیمت تعادلی

براساس این گزارش میزان واردات سنگ آهن از سوی چین با توجه به داده‌های خطوط دریایی رصد شده از سوی موسسه رویترز در ماه می ‌به 85/8 میلیون تن رسیده که در صورت تطابق این رقم با آمار رسمی که در چند روز آینده از سوی گمرک چین منتشر خواهد شد، شاهد رشد آرام 3 میلیون تنی میزان واردات در مقایسه با ماه آوریل خواهیم بود.

با در نظر گرفتن آمار رسمی واردات سنگ آهن  از سوی گمرک چین در ماه‌های سپری شده از سال جاری، میزان واردات روزانه در ماه ژانویه در سطح 2/72 میلیون تن بوده و این رقم در ماه فوریه به 2/71 ملیون تن رسیده است. آمار روزانه واردات در ماه مارس به 2/79 میلیون تن افزایش یافته و این رقم برای ماه آوریل نیز در سطح 2/74 میلیون اعلام شده است. در صورت درست بودن رقم 85/8 میلیون تن واردات در ماه می، میزان واردات روزانه در این ماه نیز در سطح 2/77 میلیون تن قرار می‌گیرد.

بدین ترتیب مشاهده می‌شود که با وجود نوسان قابل ملاحظه قیمت سنگ آهن در بازارهای نقدی و معاملات آتی بازار کالایی دالیان، ثبات نسبی بر حجم واردات سنگ آهن از سوی چین حاکم در ماه‌های اخیر حاکم بوده که این رقم نشان دهنده عدم سقوط تقاضای این محصول و حتی رشد آرام در ماه اخیر است. ذکر این نکته ضوری است که دو سوم از حجم بازار سنگ آهن وارداتی در جهان در اختیار چین است.

یکی از دلایل اصلی جهش شدید قیمت سنگ آهن در سال گذشته میلادی مربوط به گمانه زنی‌های موجود در زمینه رشد مصرف این محصول در بخش آهن و فولاد به تبع احتمال افزایش سرمایه‌گذاری دولت چین در بخش ساخت و ساز و زیرساخت‌های این کشور بود. با اینکه بخشی از افزایش قیمت را می‌توان از این ناحیه توجیه کرد اما به نظر می‌رسد که شاهد رشد اغراق آمیز قیمت در سال گذشته بوده ایم و در حال حاضر نیز با نمایان شدن واقعیت‌های اقتصاد چین، بخش اعظمی از حباب قیمت این محصول تخلیه شده است.

در این میان سوال اصلی اینجاست که بازار سنگ آهن در حال نزدیک شدن به واقعیت‌های عرضه و تقاضای خود است و یا باید شاهد تخلیه بیش از پیش حباب قیمت این محصول باشیم؟ با در نظر گرفتن پیش‌بینی‌های تحلیلگران میتوان این نوید را داد که بازار  به واقعیت عرضه و تقاضا بسیار نزدیک شده است. بر اساس نظرسنجی موسسه رویترز از تحلیلگران بازار سنگ آهن، میانگین قیمت این محصول با عیار 62 درصد با درنظر گرفتن هزینه حمل به چین  در فصل سوم سال به 62 دلار خواهد رسید. قیمت در فصل پایانی سال نیز در سطح 58 دلار برآورد شده است.

با اینکه قیمت‌های مذکور کمی از سطوح کنونی قیمت در بازار نقدی بالاتر هستند اما به نظر می‌رسد که این قیمت ها با سناریوی واردات با ثبات سنگ آهن از سوی چین سازگاری دارند.