نظر سنجی هفتگی « دنیای بورس »

پیش بینی بورس هفته | بازار سهام کی متعادل می‌شود؟

14:41 - 1400/01/17
سهامداران و ناظران بورس چه پیش بینی از بورس در روزهای آینده دارند. آیا بازار به تعادل می‌رسد. چرا همچنان بازار بر طبل فروش می‌کوبد.
پیش بینی بورس هفته | بازار سهام کی متعادل می‌شود؟

دنیای بورس | شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته افت 6  درصدی را تجربه کرد و بار دیگر در مرز کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی قرار گرفت . نزول هفته گذشته هر چند در نظر سنجی قبلی پیش بینی می شد اما کمتر فعال بازاری انتظار چنین سرخ پوشی دسته جمعی را داشت.  

شاید همین امر موجب شده است که حالا اهالی بازار روند قیمت عمومی سهام در هفته جاری را با نگاه نسبتا خوش بینانه تری ارزیابی کنند چرا که معتقدند بازار در 5 روز معاملاتی اخیر در کلیت دستخوش هیجان بود و بسیاری از سهام ارزنده نیز از این هیجان بی نصیب نماندند.

بر همین اساس غالب کارشناسان و سهامداران حاضر در نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی پیش بینی کرده اند با این حال بیش از نیمی از تحلیلگران و سهامداران مزبور ثبت روند کم نوسان یا نزولی را برای شاخص سهام انتظار دارند.امری که نشان دهنده تردیدها و برخی تغییرات در فضای اقتصادی و سیاسی کشور نیز است.

کارشناسان چه پیش بینی از روزهای آینده دارند؟

صعودی: 48 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی این هفته دنیای بورس روند شاخص بورس را صعودی پیش بینی کرده اند.تخفیف ریسک های سیاسی بعد از تایید نتایج انتخابات آمریکا یکی از دلایل بازگشت آرامش به بازار سهام است چرا که در دو هفته اخیر نگرانی از تشدید تنش های سیاسی بازار سهام را تحت تاثیر قرار داده بود.

علاوه بر این با بازگشت احتمالی تیم بایدن به برجام و حرکت به سمت رفع تحریم‌ها، کانال‌های نقل و انتقال ارز و مبادلات تجاری مجددا برقرار خواهد شد و این امر می تواند محرک وضعیت اقتصاد کشور باشد.

این کارشناسان معتقدند خبر قیمت گذاری فولاد در بورس کالا که شاید مهمترین عامل ریزش سهام در هفته گذشته بود ، انتظار می رود مورد توجه قرار گیرد و برخورد منطبق بر اصول اقتصاد را در این موضوع شاهد باشیم. بر این اساس احتمالا بازار نیز افت هفته قبل خود از این محل را جبران خواهد کرد.

همانطور که در پایان هفته برخی واکنش ها نسبت به این موضوع از سوی برخی مسوولان و کارشناسان نیز مشاهده شد. از طرفی احتمال اصلاح نرخ ارز و سکه نیز وجود دارد که می تواند  میزان نقدینگی در بازار را افزایش دهد.

برخی تحلیل های نموداری نیز منعکس کننده  از سرگرفتن روند صعودی قیمت سهام و واکنش  شاخص به سطح کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی است .در این فضا با توجه به شرایط دیگر بازارهای موازی ، بورس بیشتر مورد توجه سهامداران قرار خواهد داشت و بسیاری از صنایع از اقبال برخوردار خواهند بود.روندی که می تواند رشد قیمت سهام را به دنبال داشته باشد.

کم نوسان: 26 درصد کارشناسان حاضر در نظر سنجی «دنیای بورس» روند شاخص بورس را کم نوسان ارزیابی کرده اند.این دسته از کارشناسان معتقدند علی رغم ارزنده بودن بسیاری از سهام در قیمت های کنونی و پتانسیل جذب نقدینگی به بورس ،همچنان ابهاماتی در بازار وجود دارد که مانع از افزایش تقاضا در بازار سهام می شود.

مهمترین این موضوع می تواند وضعیت قیمت گذاری دستوری در بازار فولاد باشد...از طرفی به نظر می رسد با تاییدشدن نتایج انتخابات آمریکا بسیاری از سهامداران در انتظار اثرگذاری این موضوع در وضعیت بازار در کوتاه مدت باشند که خود نوعی تعویق تقاضا در بین سهامداران را به وجود خواهد آورد.این موارد در کنار یکدیگر نوسان اندک شاخص سهام را رقم خواهد زد.

نزولی: 26 درصد کارشناسان مزبور روند شاخص سهام را نزولی عنوان می کنند.به اعتقاد این افراد هیجان ناشی از مسائل موجود در بورس کالا احتمال افت قیمت سهام را افزایش داده است.روندی که با افزایش عرضه ها در پایان هفته نیز خود را نشان داد.

از نگاه این دسته از تحلیلگران تا زمانی که تکلیف اقدام وزارت صمت در قیمت‌گذاری دستوری مشخص نشود، روند نزولی بازار سهام ادامه‌دار است..از سوی دیگر سهام انتظار اصلاح نرخ ارز و تورم در اقتصاد کشور به وجود آمده است که می تواند موجب افزایش عرضه در بورس تهران در کوتاه مدت شود چرا که بسیاری از سهام به پشتوانه همین نرخ تورم و ارز صعود قابل توجه به ثبت رساندند.

سهامداران چه پیش بینی از روزهای آینده دارند؟

صعودی: 43 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی پیش بینی کرده اند.این افراد معتقدند امیدواری ها نسبت به پایان دوران ترامپ و روی کار آمدن بایدن و خوش بینی نسبت به  گشایش های ارزی و اقتصادی می تواند سمت تقاضا را تحریک کند به خصوص آنکه انتظار اصلاح در بازار ارز و سکه و جذب این نقدینگی به بورس نیز وجود دارد.

علاوه بر این احتمالا تحت تاثیر واکنش مسوولان و ازآن مهمتر اقتصاد دانان  قیمت گذاری دستوری در بورس کالا حذف شود و  از این رو بورس در مسیر صعودی حرکت کند.

کم نوسان: 23 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی روند شاخص را کم نوسان ارزیابی کرده اند.این افراد معتقدند در شرایط فعلی و از نیمه دوم دی ماه به بعد اتفاتی در بازار افتاده است که بررسی اثرات آن در اقتصاد کشور و بازار سهام کمی زمان بر است و به نظر می رسد فعلا ، معامله گران  تامل بیشتری در معاملات به خرج بدهند..این موضوع می تواند روند کم نوسانی بر معاملات حاکم کند.

نزولی: 34 درصد سهامداران مزبور روند نماگر اصلی بازار را نزولی عنوان کرده اند.این افراد معتقدند هیجان موجود در بازار بالاست و قیمت گذاری فولاد در بورس کالا نیز این هیجان را بیشتر کرده است. .علاوه بر این  انتظار کاهش تورم و نرخ ارز می رود و این امر می تواند موجب عقب نشینی بیشتر شاخص سهام شود.افزایش عرضه ها در دو روز پایانی هفته گذشته نیز نشانه ای از این فضاست که به نظر می رسد در هفته جاری نیز باز هم رخ نمایی کند.