دیده بان بورس 16 دی 99

پیش بینی بورس امروز | رفتار یکنواخت

14:29 - 1400/01/17
آیا معاملات امروز با حالت بکنواخت دنبال میشود. بورس بازان چه رفتاری را در روز مانده به پایان معاملات دنبال میکنند.
پیش بینی بورس امروز | رفتار یکنواخت

دنیای بورس | فارغ از مسائل اقتصادیِ تاثیرگذار بر بازار سرمایه، به نظر می رسد روند بازار حالت یکنواختی پیدا کرده است از این نظر که می‌توان انتظار داشت روند شاخص‌کل در هفته گذشته، این هفته هم تکرار شود.

افت قابل توجه نماگر بازار در اولین روز کاری هفته، روند متعادل بورس در دومین روز، صعود بیش از 10 هزار واحدی در روز دوشنبه و در نهایت افت شاخص‌کل در دور روز پایانی، مسیر بورس در هفته گذشته بود و این هفته نیز در سه روز ابتدایی، بورس رفتار مشابهی داشته است.

پیروی بازار از یک سیکل مشخص جدای از ان که نشان می دهد بازار روند خاصی نداشته و در مسیر خنثی حرکت می کند، نشانگر بی تصمیمی اهالی این بازار است.

فروش سنگین حقوقی‌ها در زمان بازگشایی سه نماد مطرح گروه بانکی در معاملات دیروز موید این مطلب است که حتی سهامداران حقوقی نیز نمی توانند با درصد احتمال بالا، رفتار آتی بورس را پیش‌بینی کنند.

در نتیجه فرقی ندارد از سهامدار حقوقی صحبت کنیم یا حقیقی، نااطمینانی به شرایط پیش‌رو و افزایش فاکتورهای عدم‌قطعیت، فعالان بازار را سردرگم کرده است. البته نباید از یاد برد که این سردرگمی فقط مختص بازار سرمایه نیست.

بلکه در بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو نیز این رکود نسبی ناشی از ریسک‌های سیستماتیک، حجم معاملات را به شدت پایین آورده است. تنها وجه تمایز بین این بازارها با بازار سرمایه، نوسان کمتر آن‌هاست به نحوی که قیمت ارز و طلا در یک ماه گذشته، نوسان بسیار کمتری در قیاس با مهر و آبان داشته‌اند.

معاملات روز گذشته اگرچه با صعود شاخص‌کل همراه بود، اما حجم تقاضا و ارزش معاملات به خصوص در نمادهای شاخص‌ساز به گونه‌ای نبود که سهامداران را نسبت به روزهای پیش رو و عبور نماگر از مرز 1.4 و در نهایت 1.5 میلیون واحد خوش‌بین کند.

نشست رسمی وزیران نفت اوپک پلاس تاثیر قابل توجهی بر قیمت جهانی نفت داشته است؛ به طوری که در 24 ساعت گذشته هر بشکه نفت برنت در فاصله 50 تا 53 دلار در حال نوسان است و اکنون در مرز 51 دلار قرار دارد.

اکثر اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان با افزاش تولید نفت در ماه فوریه مخالفند. توقیف نفتکش متعلق به کره جنوبی نیز از بعدازظهر روز گذشته تا کنون در صدر اخبار پربازدید قرار داشته است و واکنش‌ها به این موضوع همچنان ادامه دارد.

با این حال بازار ارزِ داخلی تا کنون واکنش خاصی به این موضوع نداشته است. طبق اطلاعیه فرابورس، شرکت سپیدار سیستم آسیا روز چهاشنبه برای اولین بار عرضه خواهد شد. خرید سهام «سپیدار» نیاز به نقدینگی بسیار کمی خواهد داشت و در نتیجه نباید تاثیر قابل توجهی بر معاملات داشته باشد.