دیده بان بورس 15 دی 99

پیش بینی بورس امروز | رفتار شکننده؟

14:26 - 1400/01/17
امروز بازار سهام می‌تواند به تبعیت از روز قبل دوباره امیدواری‌ها را برای بازگشت دوباره برگرداند اما همچنان رفتارهای بازیگران با تابعی از هیجان همراهند.
پیش بینی بورس امروز | رفتار شکننده؟

دنیای بورس | اگر چه دیروز را بازار سبزپوش بود اما سبزی آن چندان بویی از رونق نمی‌داد. حالا اما سهامداران امیدوارند امروز بازار با توجه به تعطیلی اغلب بازارهای جهانی و البته صعود قیمت کامودیتی ها در برخی از بازارهای باز با موجی از رونق همراه شود. 

البته به دلیل مولفه‌های هیجانی که در بازار حاکمند، نمیتوان انتظار قاطعی از خروج بازار از وضعیت هیجانی داشت. به دلیل خاصیت هیجانی بودن بازار که آنهم دلایلی متعددی برای آن بارها ذکر شده، همچنان انتظار هر رفتاری از بازیگران محتمل است. در این میان اما با امیدواری و ترس بورس بازان از چشم‌انداز چندگانه محتمل از پیش روی اقتصاد ایران، رفتار هیجانی همچنان خودنمایی می‌کند.

از دید بورس بازان فعلا تکلیف بسیاری از مسائل در سپهر سیاست و اقتصاد ایران مشخص نیست؛ با وجود امیدواری‌ها نسبت به کندشدن لبه تیز تحریم‌ها بعد از شکست دونالد ترامپ در انتخابات 2020 و موفقیت احتمالی در مهار کووید 19، همچنان اقتصاد ایران در کنار اخبار ضدونقیض از شکاف اختلاف ها میان ایران و غرب و اختلاف ها درباره بودجه 1400 با چشم انداز مبهمی روبه روست. 

امروز دادوستدها ممکن است با امیدواری به برخی از مولفه‌های بنیادی همچون گزارش 9 ماهه شرکت‌ها، روند مثبت کامودیتی‌ها و رفتار دیگر بازیگران در بازارهای موازی همچون ارز ، سکه و مسکن دورنمای مثبتی داشته باشد اما تب هیجان بورس بازان و رفتار تعیین کننده حقوقی‌ها ممکن است عرضه‌ها را پُرزورتر نشان دهد. 

هر چند که در جدال عرضه و تقاضا، نباید انتظار داشت حقوقی‌ها با سپهر مبهمی که پیش‌رو دارند، حرکت خارق‌العاده‌ای را به انجام برسانند یا رفتاری خارج از عرف سرمایه‌گذاری خود انجام دهند.