نقشه نیمروز 14 دی 99

تحلیل بورس امروز | امیدواری به فردا

14:23 - 1400/01/17
اگر چه امروز بازار سبزپوش هستند اما همچنان دورنمای اطمینان بخشی در میان رفتار بورس بازان به چشم نمی‌آید. با این وصف معامله گران به سه دسته تقسیم شده اند.
تحلیل بورس امروز | امیدواری به فردا

دنیای بورس | معاملات امروز نشان داد بازار روند سینوسی در پیش گرفته است، چند روز منفی پرقدرت، چند روز روند خنثی و یکی دو روز سبزپوشی، برنامه مشخص بورس در طول هفته است با این تفاوت که وزن روزهای منفی بیشتر بوده و برآیند حرکتی در طی یک هفته نزولی است.

در معاملات امروز شاخص‌کل و شاخص هم‌وزن هر دو رشد 0.1 درصدی را به تجربه کردند اما اگر از سهامداران سراغ وضعیت بازار را بگیرید، ناامیدی به شرایط پیش رو، جواب غالب آن ها خواهد بود.

در این میان استراتژی سهامداران به دو بخش کلی تقسیم شده است. بخش نخست آن هایی هستند که دیگر امیدی به آینده بازار در شرایط فعلی ندارند و ترجیح داده اند با نقد کردن سبد خود، برای مدتی از بازار فاصله بگیرند.

دسته دوم سهامدارانی هستند که بار دیگر افق سرمایه گذاری خود را وسیع‌تر کرده و به جای بازدهی در کوتاه مدت، افق خود را تا پایان سال یا فراتر از شش ماه نخست سال 1400 را در نظر می گیرند.

گروه اندک و شاید پرقدرتی هم در این میان حضور دارند که به دنبال نوسان گیری هستند. در هر حال سهامداران این روزها چشم امید به دو ماه و نیم باقی مانده تا پایان سال دارند تا شاید همانند تجربه سال گذشته بازار رشد قابل توجهی در این ایام داشته باشد.

در جریان بازار امروز، باز هم «برکت» بود که با معامله بیش از 500 میلیارد تومانی، رکورددار ارزش معاملات بود، با این حال معاملات گروه دارویی برکت در یک ساعت پایانی در کف قیمتی دنبال شد.  پس از آن نیز «شپنا» قرار داشت که امروز دامنه فعالیت وسیعی داشت و در میانه های بازار به صف فروش هم رسید.

در سوی دیگر همانند اغلب روزها و در غیاب نمادهای مطرح بانکی، «خودرو» و «خساپا» بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساندند. گروه خودروسازی سایپا در دقایق پایانی به صف خرید هم رسید و معاملات ایران خودرو نیز در محدوده مثبت دنبال شد.

ارزش معاملات خرد به بیش از 14 هزار میلیارد تومان رسید و در حالی نسبت به روز گذشته ارزش معاملات رشد قابل توجهی داشته است اما برای هفتمین روز کاری پیاپی، حقیقی‌ها نقدینگی قابل توجهی از بازار خارج کردند.

امروز گروه پالایشی، بیشتر به رنگ قرمز متمایل بود و در نتیجه صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم تا مرز 7300 تومان نیز افت داشت. در سوی دیگر وضعیت معاملات در گروه شیمیایی مثبت بود و اغلب نمادها در محدوده مثبت معامله می شدند.