نقشه نیمروز 13 دی 99

تحلیل بورس امروز | فردا چه میشود

14:20 - 1400/01/17
فشار عرضه‌ها به قدری در بازار امروز زیاد بود که ناظران بورس نسبت به بهبود معاملات فردا در بورس چندان امیدوار نیستند. اما فردا چه میشود.
تحلیل بورس امروز | فردا چه میشود

دنیای بورس | اولین روز کاری این هفته و همچنین اولین روز کاری در سال میلادی جدید برای سهامداران خوشایند نبود چرا که شاخص‌کل با افت 43 هزار واحدی تا میانه‌های کانال یک میلیون و 300 هزار واحد افت داشت.

افت 3.13 درصدی در شرایطی رقم خورد که بیش از 300 نماد به صف فروش رسیدندو ارزش و تعداد صف فروش‌ها تا پایان بازار روند صعودی داشت.

تمام نمادهای شاخص‌ساز و لیدر بازار امروز یا در صف فروش قفل بودند یا در همان محدوده منفی باقی ماندند. تاثیرگذارترین نماد مثبت بر روند شاخص‌کل، «برکت» بود و این در حالی است که از نظر تاثیرگذاری بر شاخص‌کل بورس، در رتبه 75 قرار گرفت!

با این حال گروه دارویی برکت امروز بیشترین ارزش معامله را به ثبت رساند و پس از آن  «شستا» و «فولاد» با اختلاف قابل توجهی در رتبه های بعد قرار گرفتند. «خودرو» و «خساپا» نیز بیشترین حجم معامله را داشتند ولی حجم معامله هیچکدام به یک میلیارد سهم نرسید. ارزش معاملات خرد نیز حدود 11 هزار میلیارد تومان بود که افت قابل توجهی نسبت به روزهای گذشته داشت.

فشار عرضه در بازار امروز آن قدر سنگین بود که قیمت برخی نمادهای عرضه اولیه همانند «سیتا»، «وسپهر»، «امین» و ... به پایین تر از نرخ عرضه اولیه رسید. صندوق پالایشی یکم نیز هم راستا با NAV خود به محدوده 7400 تومان رسید تا ضرر سهامداران این صندوق باز هم افزایش یابد. «دارایکم» نیز امروز افت 8 درصدی را تجربه کرد و به مرز 15 هزار تومان رسید.

کاهش ارزش این صندوق در شرایطی است که با بسته بودن سه نماد مطرح بانکی، صندوق واسطه‌گری مالی یکم، حدود 7 هزار تومان پایین تر از NAV معامله می شود. در پایان معاملات امروز بیشتر نمادهای گروه های پالایشی، فلزات اساسی، چند رشته‌ای صنعتی و محصولات شیمیایی قرمزپوش بودند و در مقابل وضعیت معاملات در گروه های انبوه سازی، غذایی، حمل و نقل و دارویی متعادل‌تر دنبال شد.

در نیم ساعت پایانی اندکی از حجم صف فروش‌ها کاسته شد، اما به قدری نبود که بتواند امیدواری نسبت به معاملات فردا را بهبود بخشد. اما نباید از یاد برد که هیجان فروش در بازار امروز می تواند به واسطه شایعات روزهای اخیر باشد و با خالی شدن هیجان پنج‌شنبه و جمعه در معاملات امروز، بازار فردا رفتار معقول‌تری خواهد داشت.