دیده بان بورس 13 دی 99

پیش بینی بورس امروز | ترس یا امیدواری؟

14:19 - 1400/01/17
ترس و امیدواری امروز اگر چه در کنار هم خواهند بود اما در 40 دقیقه ابتدایی امروز معاملات همچنان شاهد ریزش شدید شاخص بورس هستیم. پایان بازار چگونه خواهد بود.
پیش بینی بورس امروز | ترس یا امیدواری؟

دنیای بورس | در پایان معاملات هفته گذشته نماگر بازار کانال 1.4 میلیون واحد را هم از دست داد تا دوباره ترس و ناامیدی نسبت به آینده بورس بین سهامداران تشدید شود. نکته‌ای که بیش از دیگر مولفه‌ها برای سرمایه‌گذاران یأس به همراه داشته است، نوسانات بالا و در بیشتر موارد کاهشی بورس است.

در واقع در دو ماه گذشته و در شرایطی که انتظار میرفت بازار ارز و طلا روند کاهشی پرقدرتی را طی کنند، اما بعد از افت 18 تا 20 درصدی قیمت ارز و طلا نسبت به نقطه اوج، حالا چندین هفته است که این دو بازار و به دنبال آن بازار خودرو، مسکن و ... ، بالا و پایین قابل توجهی نداشته‌اند.

در این شرایط سرمایه گذاران در آن بازارها به اندازه سهامداران نگران نیستند. بعد از افت بیش از 40 درصدی شاخص‌کل نسبت به قله مردادماه، حالا بازگشت دماسنج بازار به کانال 1.3 میلیون واحدی، صبر برخی از سهامداران را لبریز کرده است. از میانه‌های هفته گذشته تا کنون، برخی از سهامداران سبدهای خود را نقد کرده‌اند و دنبال فرصت بهتری برای سرمایه‌گذاری هستند، حتی اگر این فرصت در دیگر بازارها پدیدار شود.

اگرچه انتظار می رود در همین دی ماه گزارش‌های مطلوبی از سمت شرکت‌ها روانه کدال شود اما نااطمینانی‌های موجود نسبت به مسائل سیاسی و اقتصادی نظیر انتخابات ریاست جمهوری، لوایح FATF  ، بودجه 1400، آزادسازی 40 درصد باقی مانده سهام عدالت در 22 بهمن، عرضه دارا سوم و ... باعث شده سهامداران وزن کمتری به تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال بدهند.

در دو روز گذشته، شایعات زیادی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد و اگر معاملات بازار سرمایه در این دو روز ادامه داشت، قاعدتا افت سنگینی را به ثبت می رساند.

اکنون و در اولین روز هفته از غلظت و حجم این شایعات کاسته شده است اما دور از انتظار نیست که جو منفی آن در بازار امروز قابل مشاهده باشد. از سوی دیگر با توجه به حجم عرضه ‌ها در آخرین روز هفته گذشته، انتظار می رود بازار امروز نیز با افت شاخص کل شروع شود و در ادامه تعادل در میزان عرضه و تقاضا، جو کلی غالب بر بازار خواهد بود.

در آخرین روز سال 2020 ، بازارهای مالی نوسان خاصی نداشتند. هر انس طلا همچنان در مرز 1900 دلار در حال نوسان است. هر بشکه نفت برنت در کانال 51 دلار قرار دارد. نوسان فلزات اساسی نیز قابل توجه نبوده است و مس در مرز 7755 دلار و روی در محدوده 2751 دلار معامله شدند. اسلب صادراتی ایران در هفته گذشته به 623 دلار و بیلت نیز به 555 دلار رسید که نشانگر تداوم رشد قیمت فولاد در بازارهای جهانی و ایران است.