واگذاری هفت‌تپه غیرقابل برگشت است

14:15 - 1400/01/17
واگذاری هفت‌تپه غیرقابل برگشت است، این را وزیر اقتصاد گفته است.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از ایلنا، وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس با اشاره به موضوعات مطرح‌شده درباره واگذاری شرکت هفت‌تپه اظهار کرد: هفت‌تپه غیرقابل برگشت است و نباید به این خط برویم. گفته می‌شود که حقوق به موقع پرداخت نمی‌شود اما باید توجه داشته باشیم که قبل از واگذاری هم هفت ماه حقوق معوقه وجود داشت.

در زمان واگذاری من وزیر اقتصاد نبودم اما می‌دانم آقای طیب‌نیا، پورمحمدی و سایر افراد با دلسوزی ناظر بر این واگذاری بودند. وزیر اقتصاد تاکید کرد: تا به امروز هیچ حکمی مبنی بر خلاف قانون بودن این واگذاری به ما ابلاغ نشده است و تمام موارد قانونی کاملا رعایت شده و تا زمانی که الزام قانونی دیگری نداشته باشیم باید مجری این قانون باشیم.

فرهاد دژپسند در صحن علنی مجلس در پاسخ به سوال نمایندگان درباره خصوصی‌سازی‌ها اظهار کرد: اقتصاد ایران با یک چالش اساسی و ساختاری مواجه است که آن بزرگ بودن دولت در اقتصاد است که این بزرگی اندازه دولت باعث شده منابع به درستی تخصیص نیابد که روی اقتصاد کشور اثر گذاشته است.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: در دو سال گذشته آسیب‌شناسی جدی بر نحوه خصوصی‌سازی در کشور داشتیم و روش قیمت‌گذاری واگذاری‌ها و شفاف‌سازی‌ها را رصد کردیم، باید روشی انتخابی شود که خصوصی‌سازی در یک محیط شفاف به اجرا برسد و رقبا در محیط شفاف فعالیت داشته باشند.

وی ادامه داد: خصوصی‌سازی از اوایل دهه ۶۰ با فرمان حضرت امام مبنی بر واگذاری امور به مردم آغاز شد و تا ابلاغ سیاست‌های اصل ۱۴۴ از سوی رهبری روزبه‌روز بر خصوصی‌سازی تاکید شد. وزیر اقتصاد با بیان اینکه تا زمانی که دولت وظایف اصلی خود را انجام ندهد و روی وظایف واقعی خود متمرکز نشود در اقتصاد مشکل خواهیم داشت، گفت: باید به سمت خصوصی‌سازی حرکت کنیم.

دژپسند تاکید کرد: خصوصی‌سازی برای تامین منابع مالی دولت نیست بلکه یک رویکرد جدی است و می‌تواند برای اصلاح رابطه دولت و بازار در اقتصاد موثر باشد. وزیر اقتصاد با بیان اینکه عالی‌ترین مقام نظام بر خصوصی‌سازی تاکید دارد اظهار کرد: خصوصی‌سازی یک الزام شرعی و قانونی است و باید در مسیر خصوصی‌سازی باید یک دغدغه داشته باشیم و آن اجرای صحیح قانون است.

دژپسند ادامه داد: باید زمینه‌ای ایجاد شود که و اگذاری‌ها به یک روند مستمر تبدیل شوند هر چند که گفتم هدف ما از خصوصی‌سازی درآمدزایی نیست اما اگر به‌دنبال قطع وابستگی بودجه از نفت هستیم که این موضوع مورد تاکید رهبری است و امروز هم رئیس مجلس به آن اشاره داشت، باید به سمت خصوصی‌سازی‌ها حرکت کنیم. دژپسند تاکید کرد:‌ اگر بخواهیم با یک بخش‌خصوصی در روند واگذاری با بی‌مهری برخورد کنیم نفر بعدی هرگز حاضر نیست وارد این واگذاری‌ها و سرمایه‌گذاری شود.

دژپسند ادامه داد: در بودجه سال آ‌ینده از این محل ۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد در نظر گرفته شده که با ایجاد امنیت و اطمینان بخشی به سرمایه‌گذاران می‌توان به این عدد رسید.