توییت بازان بورسی | انتظار رونقی نیست!

14:13 - 1400/01/17
توییت بازان بورسی درباره بورس چه نوشتند.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: در آغاز معاملات دیروز شاخص بورس رشد هزار واحدی داشت و سهامداران چهارمین روز هفته را تقریبا خوب شروع کردند. اما پس از تنها چند دقیقه، کاربران زیادی در صفحه‌های شخصی خود از هنگی هسته معاملات نوشتند. اتفاقی که از نگاه این دسته از معامله‌گران سهام در روند ابتدای بازار تاثیر منفی به جا گذاشت و بار دیگر بعد از مدت‌ها پای ماجرای هسته خسته معاملاتی به شبکه‌های اجتماعی باز شد.

در همین اوضاع و احوال بود که شاخص کل بورس افت کرد و بازار به سمت سرخ پوشی رفت. هر چه ساعت به سمت زمان پایانی بازار پیش می‌رفت، شاخص کل هم در حال افت بود. در نهایت بعد از یک روز سبز پوشی در دوشنبه و افزایش شاخص، بازار سه‌شنبه در حالت افت به کار خود پایان داد و سهامداران روز پرماجرا و در نوسانی را پشت سر گذاشتند.

اما و اگر علت حال بد بورس

این روزها نه فقط بورس بلکه فضای اقتصاد کشور در نوسان است. خیلی‌ها بین اخبار در جست‌وجو هستند تا بلکه بتوانند تصمیم درستی بگیرند و سرمایه خود را به جای مناسبی بسپارند. عده‌ای هم سردرگم هستند و نمی‌دانند در این فضای پر نوسان و پر خبر چه اقدامی باید انجام بدهند. اینها را می‌توان در نوشته‌ها و اظهارنظرهای کاربران شبکه‌اجتماعی توییتر متوجه شد.

آدم‌هایی که پر از حس بلاتکلیفی و البته سرخوردگی از آنچه در بورس در حال اتفاق افتادن است، هستند. شاید به‌طور خلاصه بتوانیم بگوییم که کمتر کسی می‌داند این روز‌ها چه باید با بازار کرد. افراد زیادی چشم انتظار تعیین تکلیف FATF هستند و معتقدند که بدی حال بورس و بازار سرمایه همین موضوع است.

آنها بعضا معتقدند این روزها، روزهای خوش است و از این بدتر هم برای حوزه بورس و بازار سرمایه در راه است. به اعتقاد این افراد جرو‌بحث بر سر FATF روی بازارهای مختلفی تاثیر می‌گذارد. آنها مثال دست به نقدی هم روز گذشته برای ارائه داشتند.

در همان روزی که بورس در حال نوسان بود، از یک طرف حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی بیان کرد که تصویب این موضوع باعث می‌شود که ایران به دیپلماسی چراغ سبز نشان دهد اما از سوی دیگر، مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی، FATF را ابزار خوبی برای دشمن معرفی کرد تا از دور زدن تحریم‌ها، جلوگیری کند.

به اعتقاد افرادی که این مساله را روی نوسان و بلاتکلیفی فعالان بازار سرمایه و حوزه بورس تاثیرگذار می‌دانند، تا زمانی که این لوایح تعیین تکلیف نشوند، وضع بازار سرمایه و بورس به همین شکل خواهد بود. نکته‌ای که روز گذشته علی ربیعی، سخنگوی دولت هم به آن اشاره و بیان کرد که FATF مستقیم و غیرمستقیم بر تمام مبادلات مالی و تجاری تاثیر دارد.

واکنش‌ها به هسته خسته و دارا دوم

دیروز روز پر خبر و پر واکنشی در شبکه‌های اجتماعی بود. از تزریق اولین واکسن کرونا و صف خرید سهام دارویی در بورس و به تبع آن صحبت کاربران در این باره تا صحبت‌های فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی که اعلام کرد «اگر شرایط فراهم و زمینه مشارکت عموم و فراگیری عرضه مهیا باشد، صندوق دارا دوم شامل باقی‌مانده سهام دولت در سه بانک عرضه می‌شود.» اظهارنظری که عمدتا واکنش منفی فعالان حوزه بورس و سهامداران خرد را در پی داشت.

برای مثال یکی از توییت‌های انتقادی در این زمینه که مورد توجه کاربران شبکه‌اجتماعی توییتر قرار گرفت و برخی از صفحه‌های بورسی در اینستاگرام هم آن را منتشر کردند، نوشته رضا خانکی، فعال بازار سرمایه بود. او در صفحه شخصی خود با زبان طنز نوشت: «پیشنهادم این است که دولت باقی‌مانده سهامش در صندوق دارا یکم و پالایشی را محض تنوع در اسم و تغییر ترکیب پرتفوی، در قالب یک صندوق جدید به اسم دارپا عرضه کند...» یکی دیگر از اتفاق‌های دیروز، اختلال هسته معاملات بود که باعث شد برخی از کاربران بار دیگر درباره وضعیت نابسامان سیستم معاملاتی بنویسند و از این شرایط گلایه کنند.

در این میان عده‌ای هم به صحبت‌های مدیرعامل فرابورس در سوم شهریور اشاره می‌کردند. صحبت‌هایی که او در آن مطرح کرده بود ظرفیت هسته معاملات توسط مهندسان ایرانی هفت برابر شده و دیگر اختلال و هنگی هسته نخواهیم داشت!