دیده بان بورس 10 دی 99

پیش بینی بورس امروز | صعودی یا نزولی؟

14:10 - 1400/01/17
درحالی دومین هفته دی را سپری میکنیم که بازار در وصع بلاتکلیفی به سر می‌برد. حالا اما دلایل چندی در تداوم صعودی شدن بازار برجسته هستند.
پیش بینی بورس امروز | صعودی یا نزولی؟

دنیای بورس | در حالی به روزهای پایانی این هفته نزدیک می شویم که نه بازار روند مشخصی داشته و نه اتفاق قابل توجهی رخ داده است. در ابتدای هفته نمادهای کوچک‌تر خودنمایی می کردند و روز گذشته نمادهای لیدر، شاخص‌ساز و صادرات محور حرفی برای گفتن داشتند. با  این حال شاخص کل همچنان در محدوده یک میلیون و 400 تا یک میلیون و 450 هزار واحد در حال نوسان است و فقط بازیگران تاثیرگذار بر این روند تغییر میکنند.

دلایل متعددی برای وضعیت بلاتکلیفی فعلی وجود دارد که یکی از آن‌ها به بودجه 1400 باز می گردد. طبق آن چه از قبل اعلام شده است کلیات این بودجه امروز در صحن مجلس به رای گذاشته می‌شود. با این حال تاثیرگذاری بودجه بر روند بورس تا زمانی که این بودجه تصویب نشود، ادامه خواهد داشت.

شرایط فعلی باعث شده سهامداران با تمام نقدینگی خود در بازار حضور نداشته باشد، این در حالی است که در چند ماه ابتدایی سال، برخی سهامدارانِ اغلب تازه وارد، حاضر بودند ماشین، خانه و دیگر دارایی های خود را نقد کنند تا با سرمایه بیشتری وارد بازار شوند.

اما اکنون نه تنها بخشی از آن سرمایه ها از بازار خارج شده، بلکه آن هایی هم که تا به حال در بازار مانده‌اند، بخشی از سبد خود را نقد کرده یا در صندوق های درآمد ثابت نگه داشته‌اند تا در صورت لزوم بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

با توجه به اتفاقات سه روز گذشته، امروز نیز انتظار می رود، بازار روند نوسانی خود را ادامه دهد، در واقع ممکن است در نیمه ابتدایی فشار تقاضا بالا باشد و در نیمه دوم عرضه‌ها قدرت بیشتری داشته باشند. تقابل عرضه و تقاضا در ساعات مختلف معاملات، نشان دهنده نوسان‌گیری‌های گسترده در بازار است.

این که بازارگردان‌ها، حقوقی‌ها (در قالب شرکت های خصوصی و نیمه خصوصی) یا اشخاص حقیقی نوسان‌گیری می کنند مسئله‌ای که تا این لحظه مشخص نشده است. با این حال زمانی که صف فروش یک سهم به یکباره به صف خرید تبدیل می شود یا بالعکس، نشانگر همین نوسان‌گیری هاست.

سازمان بورس نیز در مقابل، برخی نمادها را به خاطر آن چه ظن دستکاری در قیمت می نامد، متوقف کرده و کدها و ایستگاه‌های معاملاتی قابل توجهی را محدود کرده است، اما در هر حال، نوسان‌گیری محبوب ترین استراتژی این روزهای بازار سرمایه است. روز گذشته نمادهای لیدر در برخی گروه‌ها مانند خودرو، پالایشی، معدنی‌ها، چند رشته صنعتی و ... صف خرید قابل توجهی داشتند و با صف خرید به کار خود پایان دادند.

اگر تقاضا برای این نمادها امروز و فردا همچنان بالا باشد می تواند به ادامه صعود شاخص‌کل امیدوار بود اما اگر عرضه‌ها به یکباره در این نمادها افزایش پیدا کرد و صف خریدها عرضه شد، می‌توان فهمید نوسان‌گیران به چند درصد بازدهی در یک سهم راضی هستند!