جلسه وزیر صمت | بانک مرکزی خریدار طلای داخل

14:09 - 1400/01/17
بانک مرکزی خریدار بخش زیادی از طلای داخلی شد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای علیرضا رزم حسینی در حاشیه پنجمین کنفرانس مدیریت صنعتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که از تولیدکنندگان داخلی طلا، حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد، افزود: بانک مرکزی براساس درخواست خود، علاقه‌مند بود که طلا‌های داخلی را به قیمت جهانی خریداری کند که هم اکنون این اتفاق افتاده و تولیدکنندگان داخلی بخشی از طلای تولیدی را به بانک مرکزی می‌فروشند.

وی اضافه کرد: معادن طلای خوبی در کشور داریم و تولید داخلی طلا نیز در حال افزایش است البته تا پیش از این، تولیدات داخلی طلا صادر می‌شد در حالی که طلا پشتوانه قوی برای پول ملی است از این رو بانک مرکزی به خرید طلای داخلی اقدام کرد.

وزیر صمت درباره آخرین وضع سامانه انبار‌ها گفت: هم اکنون بیش از ۵۵۰ هزار انبار در سراسر کشور در سامانه جامع تجارت فعال است و کالا‌هایی که از بنادر و گمرکات ترخیص می‌شود در انبار‌های مجاز ثبت شده در سامانه جامع تجارت نگهداری می‌شود اگر چه اتصال سامانه انبار‌ها به سامانه جامع تجارت، اتفاق جدیدی است، اما هر روز تکمیل‌تر می‌شود و با تکمیل شدن این روند شاهد تجارت مدرن در ایران خواهیم بود.

رزم حسینی درباره قیمت گذاری مرغ و تخم مرغ نیز افزود: وزارت خانه‌ها براساس تخصص خود پیشنهاد‌های خود را در ستاد تنظیم بازار ارائه می‌کنند از جمله وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد‌های خود را درباره قیمت مرغ و تخم مرغ به ستاد ارائه کرد که با بررسی‌های لازم، این پیشنهادات تصویب می‌شود البته درباره مرغ و تخم مرغ در هفته اخیر ثبات نسبی ایجاد شده است.

وی با بیان این که بیماری کرونا باعث شد تا شبکه توزیع کشور به صورت مجازی فعال‌تر شود، گفت: هم اکنون بخشی از کالا‌ها توسط شبکه مجازی در دسترس مردم قرار می‌گیرد در این بین، ماموریت اصلی وزارت صمت تامین کالا یعنی عرضه مناسب و به موقع کالا در بازار است که شبکه مجازی توزیع در این باره کمک کننده است.

رزم حسینی افزود: بخشی از تامین کالا از طریق واردات انجام می‌شود که براساس ضوابط و مقررات، وارد کنندگان اجازه دارند کالای مورد نیاز کشور را وارد کنند در این مسیر اتفاقات خوبی رخ داده که از جمله آن مصوبه اخیر دولت در مجاز کردن صادرکنندگان به واردات از محل ارز حاصل از صادرات است.

در این فرآیند صادرکنندگان کالا‌های مورد نیاز مردم را براساس فهرستی که وزارت صمت وارد کرده اعلام می‌کنند که البته از این مصوبه، دولت اقبال بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی با بیان این که صادرکنندگان علاوه بر واردات در مقابل ارز حاصل از صادرات، می‌توانند ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما نیز عرضه کنند، گفت: کسانی که ارز متقاضی، دارند و علاقه‌مند به فعالیت به تجارت داخلی هستند نیز می‌توانند از این بخشنامه دولت استفاده کنند که البته مولفه آن در سامانه جامع تجارت فعال شده است.

وزیر صمت افزود: این اقدامات در هماهنگی بسیار خوب با بانک مرکزی صورت گرفته البته ممکن است در بخشنامه اخیر بانک مرکزی نیز اصلاحاتی صورت گیرد تا روند ترخیص کالا‌ها و رفع تعهد ارزی روان‌تر شود.

ضمن این که قرار نیست دیگر صادرکنندگان پرونده قضائی داشته باشند بلکه باید یا ارز خود را صرف واردات کنند و یا این که آن را در سامانه نیما عرضه کنند.

وی گفت: البته صادرکنندگانی که به دستگاه قضائی معرفی شوند پرونده آن‌ها در حال رسیدگی است.