دیده بان بورس 8 دی 99

پیش بینی بورس امروز | اولویت خرید بورس بازان

14:02 - 1400/01/17
بورس بازان بیشتر کدام سهام را برای معامله انتخاب میکنند. با توجه به روند دادوستدها در نیم ساعت ابتدایی امروز، چه انتظاری از پایان دادوستدها است.
پیش بینی بورس امروز | اولویت خرید بورس بازان

دنیای بورس | دو شاخص مهم بورس، روز گذشته نیز روند معکوسی داشتند و به نوعی بار دیگر تاکید کردند که رفتار سرمایه‌گذاران تغییر محسوسی داشته است. اگر در چند ماه ابتدایی سال، نمادهای لیدر و شاخص‌ساز پای سهامداران تازه وارد را به بورس باز کرد، اکنون نمادهای کوچک‌تر، سهامداران را در بورس نگه داشته است.

عمده دلیلی که برای عقب نشینی سهامداران از نمادهای بزرگ می توان متصور بود به دو مولفه باز میگردد. نخست رفتار حقوقی‌ها در این نمادها و دوم اصلاح قیمتی پس از یک راند صعودی. از یک سو سهامداران ترجیح می دهند به نمادهایی ورود کنند که ردپای سهامداران حقوقی در آن کمرنگ‌تر بوده و بازارگردان آن نیز رفتار قابل پیش بینی داشته باشد.

از سوی دیگر برخی نمادهای بزرگ به خصوص در گروه بانکی و خودرویی یک رالی صعودی را پشت سر گذاشته و اکنون در فاز اصلاحی به سر می برند. البته نباید از یاد برد که اگرچه ریزش نمادهای بزرگ از اواسط مرداد شروع شد اما نمادهای کوچک تر از تیرماه 99 وارد فاز ریزشی شده و در نتیجه ظرف اصلاح زمانی آن‌ها به نوعی تکمیل شده است.

اما بلاتکلیفی لوایح FATF ، بررسی لایحه بودجه 1400 در مجلس، گسترش ویروس جهش یافته در انگلیس و برخی کشورها و همچنین انتقال قدرت در آمریکا نیز از دیگر مولفه هایی است که در تغییر رفتار سهامداران تاثیرگذار بوده است.

با توجه به اینکه از روز گذشته تا کنون اتفاق قابل توجهی چه در بازار سرمایه و چه در پیرامون آن رخ نداده است انتظار می رود بورس روند روزهای گذشته را ادامه دهد. با این حال ورود و خروج جریان نقدینگی به گروه و نمادهای خاص و همچنین رسیدن قیمت نمادها به محدوده‌های حمایتی یا مقاومتی برای نوسان‌گیران که این روزها فعال ترین قشر سهامداران هستند، نقش تعیین کننده ای در انتخاب سهام دارد.

روز گذشته بیشترین نقدینگی از سمت سهامداران حقیقی به نمادهای «بوعلی»، «شپدیس» و «قرن» تزریق شد و در سوی دیگر حقوقی‌ها از نمادهای «وملل»، «شستا» و «وتجارت» بیشتر استقبال کردند.