دستورالعمل جدید معاملات در بازار پایه تشریح شد

رنگ‌ها جایگزین حروف در بازاری پرریسک

11:01 - 1400/01/21
معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران، روز گذشته در یک نشست خبری، ضمن تشریح توضیحاتی در خصوص دستورالعمل جدید معاملات در بازار پایه، از عملیاتی شدن این دستورالعمل در خردادماه ۹۸ خبر داد.
رنگ‌ها جایگزین حروف در بازاری پرریسک

دنیای بورس: بهنام محسنی درباره تغییرات نحوه معاملات این بازار در دستورالعمل جدید، اظهار کرد: در حال حاضر معاملات بازار پایه در سه تابلو «الف»، «ب» و «ج» انجام می‌شود. در دستورالعمل جدید این بازار اما دیگر خبری از تابلوهای مذکور نیست و به جای آن از سه تابلو زرد، نارنجی و قرمز استفاده می‌شود که به خوبی گویای میزان ریسک در این بازار است.

وی تصریح کرد: به این ترتیب تابلو «الف» بازار پایه که پیش از این مختص پذیرش تشکل‌های خودانتظام و نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس مانند بورس‌ها و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است، با پذیرش همه این نمادها به جز «بورس انرژی» در تابلو بورس تهران، حذف خواهد شد. تابلو «ب» نیز جای خود را به تابلو «زرد» خواهد دارد و تابلو «نارنجی» نیز جایگزین تابلو «ج» می‌شود. همچنین یک تابلو جدید با نام تابلو «قرمز» در این بازار ایجاد خواهد شد که همانطور که از نام آن انتظار می‌رود، شامل شرکت‌های می‌شود که دارای یکی از شرایط دریافت حکم ورشکستگی از مراجع قانونی، در حال انحلال و یا عدم انتشار اطلاعات مالی برای سه سال متوالی باشند.

محسنی ادامه داد: در حال حاضر  سه روز در هفته شاهد انجام معاملات در تابلو «ج» بازار پایه هستیم. بر اساس دستورالعمل جدید اما امکان معامله در هر سه تابلو زرد، نارنجی و قرمز، در تمام روزهای هفته وجود دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: ‌ معاملات اوراق بهادار شرکت‌هایی که در تابلوهاي بازار پایه درج شده‌اند، در تمامی جلسات رسمی معاملاتی به صورت حراج پیوسته در محدوده دامنه نوسانی برابر با «قیمت پایانی در جلسه معاملاتی قبل به اضافه یک ریال» قابل انجام است.

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس اضافه کرد: در عین حال نمادهای درج شده در این بازار بسته به تابلو، شاهد حراج پایانی خواهند بود. انجام حراج پایانی در نمادهاي معاملاتی تابلوهاي پایه «زرد»، پایه «نارنجی» و پایه «قرمز»، بدون محدودیت دامنه نوسان روزانه قیمت و به ترتیب حداکثر دو روز در هفته، یک روز در هفته و یک روز در ماه امکان‌پذیر است، مگر آنکه ناشر رویداد شرکتی داشته باشد.

محسنی افزود: در بازار پایه پیش‌گشایش ۸:۳۰ تا ۹ را نخواهیم داشت، در روزهایی که دامنه نوسان شرکت باز است از ساعت ۹ تا ۱۱:۳۰ معاملات با دامنه نوسانی یک ریال انجام می‌پذیرد. از ۱۱:۳۰ الی ۱۲ هیچ معامله‌ای انجام نشده و از ۱۲ الی ۱۲:۳۰ شاهد حراج پایانی بدون محدودیت دامنه نوسان خواهیم بودیم. نکته مهم دیگر این است که با اجرایی شدن دستورالعمل جدید، سفارش‌هاي موجود در سامانه معاملاتی براي عموم سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قابل مشاهده نخواهد بود.

محسنی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند که شرکت‌های درج شده در بازار پایه فرابورس، موفق به عبور از فیلترهای هیئت پذیرش نشده و به همین دلیل از ریسک‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری برخوردارند. بر همین اساس نیز الزام بیانیه ریسک در این بازار اجرایی شد تا حداکثر اطلاع‌رسانی به سرمایه‌گذار را داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فرابورس به منظور اعطاي مجوز فعالیت به مشتریان و معامله‌گران شرکت‌هاي کارگزاري در هر یک از تابلوهاي بازار پایه، نسبت به طراحی، تعیین شروط مربوط و برگزاري آزمون با هدف سنجش دانش، توانایی و مهارت معامله‌گران و مشتریان شرکت‌هاي کارگزاري اقدام می‌کند. عدم موفقیت در آزمون مذکور به منزله عدم اخذ مجوز فعالیت در تابلوي مربوطه توسط مشتریان و معامله‌گران شرکت‌هاي کارگزاري است. به این ترتیب آزمون مذکور جایگزینی برای بیانیه ریسک در این بازار خواهد بود.