بازیگران بورس (8 مهر)

اقبال حقوقی‌های بازار به سهام « بترانس »

09:18 - 1400/01/21
جابه‌جایی‌های مالکیت سهام در جریان معاملات روز یکشنبه در حالی همچنان توسط بازیگران خرد دنبال می‌شد که در این روز رکوردی جدید در کارنامه سهامداران حقیقی به ثبت رسید. بر این اساس بیش از 680میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.
اقبال حقوقی‌های بازار به سهام « بترانس »

 دنیای بورس: در این روز سهم عمده‌ای از تغییر مالکیت‌ها به خرید سهام پالایش نفت بندرعباس تعلق داشت که با خالص خرید بیش از 70میلیارد تومانی توسط  حقیقی‌ها همراه شد. بانک تجارت و ملی مس ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در این روز بودند که هر کدام تغییر مالکیت بیش از 50میلیارد تومانی را تجربه کردند.

در مقابل حقوقی‌ها بیشترین خرید را در نماد ايران‌ ترانسفو داشتند که با انتقال بیش از 7میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده «بترانس» همراه شد.

الف) شرکت‌های پالایشی: گروه پالایشی با جابجایی 118میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی، بیشترین میزان جابجایی‌ها در میان دیگر صنایع به خود اختصاص داد. در این میان بخش عمده‌ای از خریدها به خالص خرید پالایش نفت بندرعباس قرار داشت که با خالص خرید 71میلیارد و 500میلیون تومانی از سوی حقیقی‌ها همراه شد. در این میان بیشترین عرضه در نماد مزبور توسط صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر بود که با حجمی بالغ بر 60 میلیون سهم بود.

پالایش نفت اصفهان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در این بازار بود که خالص خرید 35میلیارد تومانی را تجربه کرد. در این میان گروه مالی ملت به عنوان سهامدار عمده «شپنا» اقدام به عرضه 7میلیون سهم کرد.

ب) شرکت‌های پتروشیمی: در میان نمادهای پتروشیمی نیز گروه پتروشيمی سرمایه‌گذاری ايرانيان با عرضه 47میلیون سهم از سوی شركت طراحان فرازسپهر مواجه شد. در نماد پتروشيمی آبادان‌ نیز شاهد عرضه سهم از سوی دو سهامدار عمده بود. در این میان 2میلیون سهم از سوی بيمه مركزی ايران و 500هزار سهم دیگر نیز توسط شركت سرمايه‌گذاری نفت وگازوپتروشيمی تامين به فروش رفت.

گسترش نفت و گاز پارسيان نیز دیگر نماد این گروه بود که تداوم عرضه از سوی سهامدار عمده را تجربه کرد. به‌طوری‌که شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا برای پنجمین روز متوالی به عرضه سهام «پارسان» پرداخت و امروز نیز 10میلیون و 600هزار سهم دیگر را از پرتفوی خود خارج کرد.

در همین راستا گروه صنعتی پاكشو با جابجایی بلوکی میان سهامداران عمده همراه شد. در حالی 2.5میلیون سهم از سوی شركت رستوران‌های زنجيره‌ای گل فوده عرضه شد که تمام این سهام را صندوق سرمايه‌گذاری تجربه ايرانيان خریداری کرد.

ج) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در گروه بانکی نیز بیشتر نمادها شاهد عرضه سهم از سوی سهامدار عمده بودند. به‌طوری‌که در این میان 50میلیون سهم بانک تجارت توسط صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران عرضه شد. در نماد بانک صادرات نیز گروه مالی سپهرصادرات به واگذاری سهام «وبصادر» پرداخت و 15میلیون سهم را از پرتفوی خود خارج کرد. البته در همین راستا 100هزار سهم دیگر بانک صادرات را صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات به فروش رساند.

پست بانک ایران نیز دیگر نماد این گروه بود که با عرضه سهام از سوی سهامداران عمده مواجه شد. در حالی بیش از 32میلیون سهم مزبور از سوی صندوق بازارگردانی پست بانک ايران عرضه شد که شركت سهامی بيمه ايران به عنوان دیگر حقوقی فعال در «وپست» ، فروش 5میلیون سهم را رقم زد.

بانک اقتصاد نوین نیز در حالی خرید 25میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری گروه صنايع بهشهرايران روبرو شد که دیگر حقوقی «ونوین» یعنی شركت خدمات مديريت سرمايهءمدار اقدام به عرضه یک میلیون سهم کرد.

د) شرکت‌های خودرویی: در میان نمادهای خودرویی نیز شاهد عرضه‌هایی قابل‌توجهی از سوی سهامداران عمده بودیم. در این میان لیدر گروه یعنی ایران‌خودرو و سایپا نیز این واگذاری‌ها را تجربه کردند. به‌طوری‌که «خودرو» با عرضه 5میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری سمند و 10میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری صباتامين مواجه شد.

البته این حقوقی به عنوان سهامدار عمده «خساپا» نیز اقدام به واگذاری 10میلیون سهم کرد. در این روز  شركت سرمايه‌گذاری گروه صنعتی رنا به عنوان دیگر حقوقی «خساپا»، فروش بیش از 15میلیون سهم را رقم زد.

همچنین در این روز خود سایپا به عنوان حقوقی فعال در نماد سایپاآذین نیز اقدام به عرضه 4میلیون سهم کرد. در نماد زامیاد نیز شركت سرمايه‌گذاری و توسعه صنعتی نيوان ابتكار به روند عرضه‌های خود در این نماد ادامه داد و در این روز نیز 30میلیون سهم دیگر را از پرتفوی خود خارج کرد.

در نماد چرخشگر نیز واگذاری بیش از 4میلیون سهم از سوی شرکت سهامی بیمه ایران رقم خورد. شركت سرمايه‌گذاری سمند نیز به عنوان سهامدار عمده در قطعات اتومبیل ایران اقدام به فروش 3میلیون سهم کرد.

نگاهی به دیگر واگذاری‌ها

بررسی دیگر جابه‌جایی‌های نشان از آن دارد که فولاد مبارکه اصفهان با عرضه بیش از 29میلیون سهم توسط شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا روبرو شد. همچنین در میان دیگر نمادهای فولادی، «کاوه» عرضه 5میلیون سهم از سوی شركت مديريت سرمايه‌گذاری كوثربهمن را تجربه کرد. در نماد سرمایه‌گذاری غدیر نیز دو حقوقی یعنی گروه توسعه مالی مهرآيندگان بهمراه شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا به عرضه سهم پرداخته و در مجموع حدود 75میلیون سهم «وغدیر» را عرضه کردند.

ماشین‌سازی اراک نیز دیگر نمادی بود که عرضه حدود 17میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری سايه گسترسرمايه را تجربه کرد. در نماد «فملی» نیز در حالی 20میلیون سهم توسط شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا عرضه شد که در مقابل 7میلیون سهم را گروه توسعه مالی مهرآيندگان جمع‌آوری کرد.