بازیگران بورس (دوشنبه 8 مرداد)

استراتژی سهامداران حقوقی در عرضه سهام فولادی

12:48 - 1400/01/18
سهامداران حقوقی خریدهای حجم خود را روی نماد شرکت‌های فلزی دنبال کردند و البته برای سهام فولادی‌ها استراتژی متفاوتی داشتند. در این میان حقوقی‌ها در شرایط متفاوتی موقعیت‌های خرید خود را ارتقا بخشیدند.
استراتژی سهامداران حقوقی در عرضه سهام فولادی

دنیای بورس: بازار سهام در حالی معاملات روز دوشنبه را با تداوم رشد شاخص سپری کرد که در این روز همچنان بازیگران خرد به حفظ زمین خود پرداختند. به طوریکه در این روز خالص خرید بیش از 100میلیارد تومانی در کارنامه سهامداران حقیقی ثبت شد.

در میان مهمترین اتفاقات این بازار شاهد خریدهای پرحجم سهامداران خرد در نماد ملی مس ایران بودیم. در این روز «فملی» در کنار دیگر نمادهای فولادی با نوسان مثبت قیمتی همراه شد. در حالی سهامداران حقیقی به خرید سهام مزبور تمایل نشان دادند که حدود 60 درصد از خریدهای به ثبت رسیده در این نماد از سوی حقیقی ها بود. این امر سبب شد تا معامله گران خرد «فملی» ، تغییر مالکیت 28 میلیارد تومانی را در پرتفوی خود ثبت کنند.

در این میان دیگر نمادهای فلزی نیز در کانون توجه معامله گران بود. اما از سوی دیگر عرضه های انجام شده توسط سهامداران عمده، پاسخگوی تقاضای حقیقی ها شد. به طوریکه فولاد مبارکه اصفهان با تغییر مالکیت بیش از 19 میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی روبرو شد. در این راستا گروه مدیریت سرمايه گذاری اميد به عنوان سهامدار عمده «فملی» اقدام به عرضه سنگین و قابل توجه 56 میلیون سهمی کرد.

روند عرضه در دیگر نماد فولادی یعنی فولاد کاوه جنوب کیش نیز ادامه یافت. بنياد مستضعفان انقلاب اسلامی در حالی روز یکشنبه نیز 15 میلیون سهم «کاوه» را عرضه کرده بود که امروز نیز 18 میلیون و 300 هزار سهم دیگر را واگذار کرد. روند عرضه ها در دیگر نماد  این میزان سهم که مصندوق سرمايه گذاري گنجينه زرين شهر در دیگر نمادها از جمله ماشین سازی اراک نیز شاهد عرضه سهم از سوی سهامدار عمده بودیم.

بر این اساس سرمايه گذاری فرهنگيان به عنوان سهامدار عمده در «فاراک» ، 11 میلیون و 200 هزار سهم مزبور را واگذار کرد. روندی عرضه ها در نماد توسعه معادن روی ایران با جمع آوری همچنین در این روز سرمايه گذاری گروه توسعه ملی به عنوان سهامدار عمده و مالک 50.28 درصدی سهام پتروشیمی شازند، اقدام به عرضه 18 میلیون سهم «شاراک» کرد. در نهایت این نماد با خالص خرید 800 میلیون تومانی از سوی سهامداران خرد به کار خود پایان داد.

دیگر نماد شیمیایی یعنی پتروشیمی پارس نیز مورد توجه سهامداران خرد بازار بود. به طوریکه خالص خرید 180 میلیون تومانی در کارنامه سهامداران حقیقی این نماد به ثبت رسید. در این میان 500هزار سهم «پارس» از سوی سرمایه گذاری غدیر عرضه شد. این در حالی است که خود نماد «وغدیر» نیز واگذاری سهم از سوی سهامدار عمده را تجربه کرد. به طوریکه در این روز 10 میلیون سهم «وغدیر» توسط شركت بيمه كوثر به فروش رفت.

در میان نمادهای پالایشی نیز بیشترین تحرک سهامداران حقیقی در دو نماد پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تهران بود. به طوریکه تغییر مالکیت بیش از 600 میلیون تومانی در نماد «شبندر» و بیش از 400 میلیون تومانی در نماد «شتران» ثبت شد. اما در مقابل پالایش نفت تبریز مورد توجه سهامداران عمده بود و در نهایت خالص خریدی در حدود 800 میلیون تومان را ثبت کردند.

افزون بر این در بازار امروز خرید 5 میلیون سهم «پترول» توسط سرمايه گذاری مدبران اقتصاد قرار داشت. این حقوقی در معاملات روز یکشنبه نیز حدود 19 میلیون سهم «پترول» را خریداری کرده بود.

همانطور که عنوان شد، بیشترین تحرک سهامداران عمده در سمت خرید سهام «خودرو» قرار داشت. به طوریکه در این روز خالص خرید سهامداران حقوقی به بیش از 2میلیارد و 500 میلیون تومان رسید. در این نماد خرید بیش از 7 میلیون سهم از سوی شركت نگار نصر سهم به ثبت رسید. همچنین گروه مالی بانک  پارسيان نیز اقدام به خرید 500 هزار سهم مزبور کرد. این در حالی است که در نماد توسعه معادن روی ایران نیز حدود 3 میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه گذاریي گنجينه زرين شهر به فروش رفت.