انتظارات کوتاه‌مدت برآورده شد

پرواز متانول به سقف 6 ماهه

18:30 - 1400/01/17
پلاتس در تازه‌ترین اخبار از بازار محصولات پتروشیمی به جهش بیش از 10 درصدی قیمت متانول در بازار آسیا اشاره کرد. طی هفته‌های اخیر و پیش از آغاز موج صعودی متانول در بازارهای آسیا به انتظار برای رشد متانول در روند کوتاه‌مدت اشاره شده بود. در این شرایط توصیه می‌شود به مطالب پیشین «دنیای بورس» در خصوص تحلیل سودآوری و همچنین رفتار قیمتی متانول‌سازان به خصوص «زاگرس» مراجعه شود.
پرواز متانول به سقف 6 ماهه

قیمت هر تن متانول در بازارهای آسیا مسیر صعودی را در پیش گرفته است. پلاتس به رشد قیمتی متانول تحت قرارداد CFR چین تا سطح 360 دلار در هر تن اشاره کرده است. تعطیلی و تعمیرات برخی از واحدهای تولیدکننده متانول در عربستان عاملی برای رشد قیمتی متانول عنوان شده است. پیش از آغاز رشد قیمتی متانول و عبور از سطح روانی 300 دلار «دنیای بورس» طی تحلیلی به بررسی وضعیت قیمتی این محصول پتروشیمی و همچنین محرک‌های احتمالی قیمت آن در کوتاه‌مدت اشاره کرده بود. در این تحلیل سودآوری پتروشیمی زاگرس نیز بررسی شده بود. در روزهای بعد از ارائه این تحلیل قیمت هر سهم «زاگرس» به بیش از 2 هزار تومان رسید. اما هراس از افت دوباره قیمت متانول و همچنین رفتار سهام‌داران درصدی باعث شد که قیمت سهم توان ادامه رشد قیمتی را نداشته باشد.

در شرایط کنونی باید در انتظار بود که آیا جهش قابل قیمت متانول می‌تواند سد عرضه‌ها را در برابر صعود متانول‌سازان شکسته و مسیر رشد قیمتی سهام این شرکت‌ها را هموار سازد یا خیر؟ در این خصوص توجه مخاطبان را به چند نکته کوتاه‌ جلب می‌کنیم.

3 نکته مهم برای تصمیم‌گیری در خصوص متانول

نخست این‌که رشد قیمتی سهام متانول‌سازان طی سال‌های اخیر به شدت وابسته به روند قیمتی «زاگرس» به عنوان لیدر بوده است. بر این اساس برای تصمیم‌گیری در خصوص سهام «شخارک» و «شفن» توجه به سهام «زاگرس» به نظر الزامی است. نکته دوم در خصوص روند قیمتی متانول است که توصیه می‌شود به مطالب گذشته «دنیای بورس» مراجعه کرده تا نگاه دقیق‌تری نسبت به ریسک‌های موجود ایجاد شود. نکته سوم در خصوص خوراک گازی پتروشیمی زاگرس است. متغیرهای اثرگذار بر این بخش در گزارش‌های پیشین مرور شده است. در شرایط کنونی موضوع قابل توجه نرخ دلار در دو بازار مبادله‌ای و آزاد است. نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس نرخ مبادله‌ای در صورت‌های مالی این شرکت‌ها منعکس می‌شود. در این خصوص به مطلب دور و نزدیک ارز در دو بازار مراجعه کنید. با در نظر گرفتن متغیرات این بخش به نظر می‌رسد باید در پیشبینی سود حد احتیاط را رعایت کرد.

«جذابیت» سهام متانول‌سازان

با در نظر گرفتن تمامی متغیرها همچنان نرخ‌های کنونی متانول برای پتروشیمی زاگرس بسیار جذاب است. در حالت محافظه‌کارانه در بحث هزینه‌های تولید و فروش این شرکت پتروشیمی و در صورتی‌که میانگین نرخ فروش هر تن متانول از ابتدای شهریور تا پایان سال 340 دلار باشد می‌توان به سود 600 تومانی برای «زاگرس» امیدوار بود. قیمت هر سهم «زاگرس» حدود 2 هزار تومان است، بر این اساس توصیه می‌شود متغیرهای سودآوری این شرکت به دقت دنبال شود. باید توجه داشت با وجود رشد قیمتی متانول به 360 دلار همچنان نرخ میانگین 340 دلاری برای فروش در ادامه سال با اما و اگرهای بسیاری مواجه است و نمی‌توان با قطعیت در خصوص پایداری قیمتی متانول اظهار نظر کرد. اما همچنان مطابق با تحلیل‌های پیشین وضعیت کنونی بازار جهانی از قیمت متانول حمایت می‌کند.