عوامل تاثیرگذار بر فلزات پایه در این هفته

17:00 - 1400/01/17
با وجود افت ملموس ارزش دلار در این هفته، تنها مس و سرب در بازار فلزات پایه توانستند رشد قیمت هفتگی را تجربه کنند و در این میان روی و آلومینیوم به میزان مختصری از قیمت‌های ثبت شده در پایان هفته گذشته عقب نشستند.
عوامل تاثیرگذار بر فلزات پایه در این هفته

شاخص دلار ایالات متحده هفته متزلزلی را تجربه کرد و در نهایت نیز با افت ملموس 0/89 درصدی به کار خود پایان داد. دلار ایالات متحده روند با ثباتی را در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان در ابتدای هفته به لطف انتشار آمار مناسب بازار کار این کشور تجربه کرد اما در ادامه کار به شدت با افت ارزش مواجه شد. با افشای ایمیل‌های ارتباط پسر بزرگ رئیس جمهور ایالات متحده با یک وکیل روسی، فضای سیاسی آمریکا بار دیگر متزلزل شد و همین امر نیز فضای معاملات دلار را منفی کرد. در ادامه شاهد اظهارات ناامیدکننده رئیس بانک مرکزی ایالات متحده در زمینه افزایش نرخ بهره بودیم. جنت یلن با اعلام نگرانی نسبت به روند رشد تورم آمریکا، افزایش مجدد نرخ بهره را در هاله‌ای از ابهام دانست. همین امر نیز به سقوط ارزش دلار دامن زد. افت ارزش دلار در این میان توانست در کنار اخبار مربوط به مشکلات سمت عرضه مس به معاملات این محصول رونق بخشد. همچنین سرب به لطف وجود تقاضای قوی از سوی چینی‌ها از روند متزلزل دلار منتفع شد. در عین حال آلومینیوم نیز در اواخر هفته از این ناحیه سود برد شد اما افت ملموس قیمت این محصول در روزهای آغازین هفته مانع از ثبت رشد هفتگی قیمت این محصول شد.

مهمترین خبر این هفته در بازار مس به اعتصاب کارگری در معدن Zaldívar باز می‌گردد. در اواسط هفته اتحادیه کارگری معدن Zaldívar شیلی اعلام کرد که این اتحادیه به جدیدترین پیشنهاد قرارداد کاری شرکت Antofagasta پاسخ منفی داده و تصمیم به برگزاری اعتصاب گرفته‌ است. این خبر در کنار تصمیم به اعتصاب در معدن Centinela شیلی معاملات داغی را در بازار مس رقم زد هر چند که در اواخر هفته با اعلام حصول توافق اولیه میان اتحادیه کارگری معدن Centinela با شرکت Antofagasta در پی میانجگری دولت شیلی، کمی از حرارت معاملات کاسته شد.

در این میان خبرهای البته تایید نشده‌ای در زمینه کاهش تولید آلومینیوم در چین به بازارها رسید. بر اساس این اخبار شرکت‌های تولید آلومینیوم استان شاندونگ کاهش 1/9 میلیون تنی ظرفیت تولید غیر منطبق با معیارهای دولت چین را برای هفته‌های پیش رو در دستور کار قرار داده‌اند. همین امر نیز باعث رونق معاملات آلومینیوم در جلسات پایانی هفته شد و به این ترکیب بخشی عمده‌ای از سقوط قیمت در روزهای گذشته از میان رفت.

در این میان روی توانست تا قیمت 2833 دلار در این هفته صعود کند اما این روند در روزهای پایانی هفته به تبع نوسان گیری گسترده سرمایه گذاران در بازار لندن مختل شد و این محصول از مواضع ثبت شده در روز چهارشنبه عقب نشست.

در برهه‌ای از معاملات این هفته نیز انتشار خبر رشد شاخص قیمت تولیدکننده چین در ماه ژوئن به میزان 5/5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2016 و همچنین افزایش 1/5 شاخص قیمت مصرف‌کننده به تحریک قیمت فلزات منجر شد.

در میان فلزات پایه تنها مس در این هفته با رشد موجودی انبار در بازار لندن مواجه شد.  میزان ذخایر آلومینیوم در این میان کاهش مختصری را تجربه کرد اما سرب و روی همانند هفته های پیشین با افت ملموسی در سطح موجودی انبار مواجه شدند.

عوامل تاثیرگذار بر فلزات پایه در این هفته16

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با رشدی 0/85 درصدی به 5926 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته رشد قیمت 1/6 درصدی را تجربه کرده است.

روی در قرارداد مشابه به میزان 0/6 درصد ارزان شد و با رسیدن به 2786 دلار، افت قیمتی 0/2 درصدی را در این هفته پشت سرگذاشت.

همچنین آلومینیوم با افزایش قیمتی 0/2 درصدی در روز جمعه در سطح 1927 دلار قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر به میزان 0/1 درصد ارزان شده است.

در این میان سرب با افزایشی 0/4 درصدی به 2315 دلار رسید. این محصول رشد قیمتی 0/9 درصدی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.