پیش‌بینی بورس فردا 13 تیر 1403 / رشد بیش از 15 هزار واحدی شاخص کل بعد از اولین مناظره جنجالی

16:18 - 1403/04/12
شب گذشته اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخاباتی برای رقابت در دور دوم برگزار شد. در این مناظر برنامه‌های سیاسی و اقتصادی هر دو نامزد به دور از حضور کاندیداهای پوششی کاملا مشخص شد. همچنین با اضافه شدن افراد و چهره‌های اقتصادی و سیاسی به ستادهای انتخاباتی هر دو طرف اهالی بازار سرمایه با وضعیت بازار برای بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات 15 تیرماه برنامه ریزی کرده‌اند. همچنین نتیجه اولین مذاکره برای بازار سرمایه رشد بیش از 15 هزار واحدی شاخص کل بود.

به گزارش اکوایران، بعد از برگزاری اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخاباتی شاخص کل با واکنش مثبت به این مناظره بیش از 15 هزار واحد از افت روز یکشنبه خود را جبران کرد. در این میان اضافه شدن چهره‌های سیاسی و اقتصادی به ستادهای انتخاباتی و حمایت‌های صورت گرفته از جانب اقتصاددان مختلف باعث شد تا وضعیت و چهره واقعی هر کدام از نامزدها به وضوح مشخص شود.

 

به گزارش اکوایران، موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان لیبرال ایرانی، عنوان کرده است که در دور اول رای ندادم، اما در دور دوم صورت مساله تغییر کرده است و باید در برابر تفکر آخرالزمانی و تمدن‌ستیز ایستاد که می‌خواهد ایران را آزمایشگاه ماجراجوئی‌های خطرناک کنند. 

در عین حال علی طیب‌نیا -وزیر پیشین اقتصاد- مشاور اقتصادی مسعود پزشکیان شده و چهره‌هایی مانند محمدعلی دهقان‌دهنوی -رئیس سابق سازمان بورس اوراق بهادار- نیز از مسعود پزشکیان حمایت کرده‌اند که این موضوع برای اهالی بازار سرمایه حائز اهمیت جدی است. در این میان بازار امروز با رشد بیش از 15 هزار واحدی توانست بخشی از افت روز یکشنبه را جبران کند و امید به رشد بازار سرمایه در معاملات و نقشه بازار سرمایه دیده می‌شد.

همچنین بخوانید؛

پیش‌بینی بورس فردا 13 تیر 1403 / رشد بیش از 15 هزار واحدی شاخص کل بعد از اولین مناظره جنجالی15

پنج اقتصاددان: انتخابات 15 تیر نه برای بیان خواسته‌ها، بلکه برای اعلام ناخواسته‌هاست

داود سوری، محمد طبیبیان، موسی غنی‌نژاد، فرهاد نیلی و مسعود نیلی پنج اقتصادانانی هستند که در بیانیه‌ای به تحلیل انتخابات 8 تیر پرداختند و دیدگاه خود را درباره انتخابات 15 تیر مطرح کردند.

در بازار روز جاری برترین گروه از نظر ارزش بازاری گروه فلزات اساسی و گروه شیمیایی بود تا نشان دهد بازار به سمت شرکت‌های صادراتی محور در حال حرکت است و گروه خودرویی در جایگاه سوم قرار گرفته است . ارزش معاملات گروه فلزات اساسی برای بازار امروز رقمی بیش از 161 میلیارد تومان و برای گروه شیمیایی نیز بالغ بر 128 میلیادر تومان ثبت شده است هر چند که هنوز عده ای ریسک پیش از اخبار و اتفاقات مهم ( سیاسی – اقتصادی ) را نمی پذیرند و تا روز اعلام نتایج دور دوم انتخابات صبوری به خرج می دهند و اقدام به خرید نمی کنند این موضوع را می توان از ارزش معاملات گروه های بازار سرمایه و همچنین از کل ارزش معاملاتی در روز جاری برداشت کرد.

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرده است که کالاهای انحصاری، خدمات دولتی و یارانه‌ای که از ارز ترجیحی استفاده می‌کنند شامل قیمت‌گذاری دستوری می‌شوند و به غیر از این گروه از کالاها، دولت حق هیچ‌گونه اقدامی در خصوص قیمت‌گذاری دستوری ندارد.

پورابراهیمی تاکید کرده است که دولت جدید طبق قانون برنامه هفتم ملزم به حذف قیمت‌گذاری دستوری است . چرا که حذف قیمت‌گذاری دستوری از جمله احکام مهمی است که به دلیل اخلال در فعالیت‌های اقتصادی به ویژه بازار سرمایه در برنامه هفتم لحاظ شده است و این موضوع باعث رفع ایجاد چالش جدی در نظام اقتصادی کشور خواهد شد.

پایگاه خبری بازار سرمایه خبر داده است که محسن تفرشی، رییس اداره دعاوی بازار و تشکل‌های خودانتظام سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: اعضاء هیات مدیره، سهامدار عمده و مدیران یک کارگزاری که با سوء استفاده از کدهای معاملاتی دیگران در دستکاری یک نماد فرابورسی بازار سرمایه مشارکت داشتند، توسط دادگاه به مجازات سنگینی محکوم شدند.

اما علاوه بر اخبار متنوع در خصوص فروش خودرو توسط شرکتهای داخلی در روزهای اخیر ایران خودرو اعلام کرده است که سرانجام تولید پژوپارس به عنوان یکی از پرتیراژترین محصولات تاریخ خودروسازی کشور، پایان یافته و این خودروی محبوب راهی موزه شده است. در نهایت سازمان ملی استاندارد اعلام کرد ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ آخرین مهلت برای حذف پژوپارس است و ایران‌خودرویی‌ها این بار پذیرفتند که در تاریخ موردنظر، این خودرو را کنار بگذارند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران  

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری با رشد بیش از 15 هزار واحدی کار را تمام کرد و تا اخبار و حواشی مناظره و صحبت های چهره های مطرح اقتصادی در روز جاری به این موضوع کمک کند که آینده بازار سرمایه می‌تواند امیدوار کننده باشد هر چند که همه چیز به نتیجه انتخابات روز 15 تیر ماه موکول شده است.

از منظر تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که در روز یکشبنه با شنیدن نتیجه انتخابات نتوانست خط روند نزولی ایجاد شده در اندیکاتور RSI  را از سر راه خود بردارد در جراین معاملات امروز ( البته با کمی اغماض ) توانست وضعیت خوبی را برای این اندیکاتور مهم و خواستنی فعالان ایجاد کند.

در عین حال امشب نیز دور دوم مناظره تلویزیونی برگزار خواهد شد و به جرات می توان گفت که مناظره امشب می تواند تغییرات جدی در روند بازار ایجاد کند. چرا که فردا چهارشنبه آخرین روز کاری هفته جاری برای بازار سرمایه خواهد بود.

پیش‌بینی بورس فردا 13 تیر 1403 / رشد بیش از 15 هزار واحدی شاخص کل بعد از اولین مناظره جنجالی7