بلومبرگ: کاهش تولید نفت ایران همزمان با پایین آمدن عرضه اوپک

15:11 - 1402/09/11
همزمان با تصمیم جدید گروه اوپک برای کاهش عرضه، ایران، عراق و نیجریه شاهد کاهش اندک تولید خود بوده‌اند.

تولید نفت اوپک در ماه گذشته میلادی با کاهش همراه شد چراکه عرضه نفت از سوی ایران، عراق و نیجریه با کاهش اندکی همراه شده است.

به نوشته بلومبرگ، تولید طلای سیاه از سوی اعضای اوپک تا 140 هزار بشکه در روز کاهش یافته و در مجموع به کمی بیش از 28 میلیون بشکه در روز رسیده است.  نیجریه و عراق شاهد بیشترین کاهش بودند و هرکدام 50 هزار بشکه در روز از تولید خود کاسته‌اند.

انتظار می‌رود در ماه آینده میلادی تولید بیش از پیش کاهش یابد زیرا اوپک و متحدان این گروه در تصمیمی که در روز پنجشنبه (9 آذر) در جریان یک جلسه آنلاین نهایی شد، دور جدید کاهش عرضه در حدود 900 هزار بشکه در روز را آغاز کرده‌اند.

به دنبال توافق کاهش عرضه، قیمت نفت با کاهش همراه شد چراکه معامله‌گران نسبت به دور جدید کاهش عرضه تردید دارند و دلیل آن‌ها این است که اوپک و شریکانش که پیش از این تولید خود را به شکل قابل توجهی کاهش داده‌‌اند، اکنون به طور کامل آمادگی کاهش بیشتر عرضه نفت را ندارند.

عربستان سعودی که هدایت اوپک را بر عهده دارد اعلام کرده میزان تولید خود در سه‌ماهه نخست سال 2024 را در نزدیکی سطوح فعلی که حدود 9 میلیون بشکه در روز است، نگه دارد اما این کشور در رابطه با کاهش بیشتر، قولی نداده است.

جلسه روز پنجشنبه اوپک پلاس با چهار روز تأخیر برگزار شد زیرا این گروه در حل مسئله مربوط به کاهش عرضه از سوی آنگولا و نیجریه که با سهمیه تولید خود مخالف بودند، با مشکل روبه‌رو شده بود.

در توافق نهایی، نیجریه توانست سهمیه تولید خود را به 1/5 میلیون بشکه نفت در روز که از ماه ژانویه اجرایی می‌شود، برساند. ارزیابی بلومبرگ نشان می‌دهد این کشور در ماه نوامبر 1/44 میلیون بشکه نفت در روز را راهی بازار کرد و همین امر باعث فراهم شدن فرصتی برای این کشور آفریقایی برای افزایش عرضه خود در اوایل سال آینده میلادی فراهم کرده بود.

از سوی دیگر،‌ آنگولا در متقاعد کردن اعضای اوپک که قادر است بیش از 1/1 میلیون بشکه نفت در هر روز به بازار عرضه کند، ناموفق بود زیرا ظرفیت تولید این کشور به دنبال سال‌ها سرمایه‎‌گذاری ناکافی در این زمینه، وخیم شده است.

آنگولا قرار است نزدیک به 1/18 میلیون بشکه در روز را روانه بازار کند که طبق بررسی بلومبرگ،‌ نزدیک به میزان تولید این کشور در ماه نوامبر است. آنگولا در این ماه 1/14 میلیون بشکه نفت در هر روز به بازار عرضه کرد.

میزان تولید عراق در نوامبر به 4/29 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد زیرا بغداد در بحبوحه اختلاف با منطقه کردستان عراق و ترکیه، در راه‌اندازی مجدد یک خط لوله صادراتی ناموفق بوده است.

بر اساس بررسی بلومبرگ، ایران پس از عراق شاهد بزرگترین کاهش عرضه بود و میزان تولید روزانه این کشور با کاهش 40 هزار بشکه، به 3/07 میلیون بشکه در روز رسیده است. با این حال، تولید ایران نزدیک به بالاترین سطح پنج ساله خود باقی مانده زیرا آمریکا که خواهان کاهش قیمت‌ سوخت است، سختگیری چندانی بر فروش نفت ایران به چین ندارد.