نقشه بازار سهام امروز شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲

رشد شاخص بورس در روز کم رمق معاملات / کاهش عرضه و تقاضا در بازار سهام

14:46 - 1402/03/13
در روزی که حجم معاملات پایین بود و ارزش معاملات خرد به کمترین رقم در سال جاری سقوط کرد شاخص‌های بازار سهام رشد کردند.

در معاملات روز شنبه، 13 خرداد 1402،  شاخص بورس  تهران 8 هزار و 634 واحد نسبت به روز کاری گذشته رشد کرد و تا سطح 2 میلیون و 279 هزار و 676 واحد بالا آمد. 

شاخص کل هم وزن  بورس  نیز با افزایش 5 هزار و 789 واحدی در رقم 771 هزار و 298 واحدی ایستاد. 

شاخص کل  فرابورس  نیز با افزایش 188 واحدی به رقم 28 هزار و 813 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن  فرابورس  با رشد هزار و 370 واحد به سطح 140 هزار و 998 واحد رسید. 

ورود پول حقیقی به بازار سهام

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام  مثبت شد و 29 میلیارد تومان  پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. امروز نماد غگل بیشترین ورود خروج را داشت که ارزش آن 77 میلیارد تومان بود. پس از غگل، نمادهای عالیس، وساپا و دفارا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای شتران، شپنا و شبندر اختصاص داشت.

رشد شاخص بورس در روز کم رمق معاملات / کاهش عرضه و تقاضا در بازار سهام7

نمادهای پیشران بورس و فرابورس

امروز نمادهای اخابر، وبملت و فملی نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل نمادهای شخارک، رمپنا و وکغدیر بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای انتخاب، آریا و شگویا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای خاور، کگهر و ساوه بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل  فرابورس  داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز دانا بیشترین تراکنش را داشت و خودرو و وتجارت در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز دی، کرمان و عالیس بیشترین تراکنش را داشتند.  

ارزش معاملات بازار 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 10 هزار و 862 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 308 میلیارد تومان بود که 12 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 28 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 6 هزار و 560 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم از ابتدای سال تاکنون است. پیش از این در روز معاملاتی 22 اسفند ارزش معاملات خرد از این سطح پایین‌تر بود. 

رشد شاخص بورس در روز کم رمق معاملات / کاهش عرضه و تقاضا در بازار سهام14

بیشترین ارزش معاملات 

در معاملات امروز نماد وپاسار بیشترین ارزش معاملات  بازار سهام  را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 380 میلیارد تومان بود. 

پس از وپاسار، وگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و رافزا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد غگل و خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات نیز سهام دی (بانک دی) با تعداد 598 میلیون و 369 هزار و 970 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وتجارت تعلق داشت. دو نماد خودرو و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

عرضه و تقاضای بازار 

در معاملات شنبه، 138 نماد صف خرید داشتند و 28 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 14  درصدی نسبت به روز قبل به هزار و 10 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 31 درصدی به 270 میلیارد تومان رسید. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

رشد شاخص بورس در روز کم رمق معاملات / کاهش عرضه و تقاضا در بازار سهام13