سازوکار مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد / بیشترین مالیات در سال اول

11:50 - 1401/11/16
اکوایران: نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز با 158 رأی موافق ساز و کار اخذ مالیات از عایدی سرمایه اشخاص غیرتجاری را به تصویب رساندند.

به گزارش اکوایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه (16 بهمن)، ساز و کار اخذ مالیات از عایدی سرمایه اشخاص غیرتجاری را تعیین کردند.

 

نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی با ماده 15 این طرح با 158 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس ماده 15 طرح مذکور؛ یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده (7) با 7 تبصره به این قانون الحاق می‌شود:

«ماده7- در هر سال مجموع عایدی سرمایه دارایی‌های موضوع ماده (4) این قانون که به «اشخاص غیرتجاری» تعلق دارند، با نرخ ماده (131) این قانون مشمول مالیات می‌باشد.

تبصره 1- در خصوص حکم این ماده چنانچه دوره تملک کمتر از یک سال باشد، عایدی مذکور با نرخ ده واحد درصد (10 درصد) بیشتر از بالاترین نرخ ماده (131) این قانون مشمول مالیات می‌شود.

تبصره 2- در صورتی که دوره تملک دارایی‌های موضوع بندهای (1) و (2) ماده(4) این قانون بیشتر از سه سال و کمتر از شش سال باشد، پنجاه درصد(50%) از «عایدی ناشی از تورم» از عایدی سرمایه مشمول مالیات کسر می شود. همچنین در صورتی که دوره تملک دارایی‌های فوق شش سال یا بیشتر از شش سال باشد، صد درصد(100%) از «عایدی ناشی از تورم» از عایدی سرمایه مشمول مالیات کسر می شود. در انتقال دارایی‌های موضوع بند(1) و (2) ماده(4) این قانون با دوره تملک شش سال یا بیشتر از شش سال، «مالیات بر عایدی سرمایه» یا حسب مورد «مالیات نقل‌وانتقال موضوع ماده(59) این قانون» و «مالیات نقل و انتقال موضوع ماده(30) قانون مالیات بر ارزش افزوده» هر یک بیشتر باشد، مطالبه و اخذ می‌شود.

عایدی ناشی از تورم عبارت است از مازاد «قیمت خرید تعدیل شده» از «قیمت خرید» و «قیمت خرید تعدیل شده» نیز عبارت است از «قیمت خرید» بعلاوه حاصلضرب «قیمت خرید» در درصد تغییرات «شاخص قیمت مصرف کننده» بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در ابتدای «سال چهارم دوره تملک» و ابتدای «سال پایانی دوره تملک».

تبصره 3- در انتقال ماترک به صورت ارث و انتقال بلاعوض دارایی‌های موضوع ماده (4) این قانون به پدر یا مادر یا همسر یا اجداد یا فرزندان یا اعضای خانوار، مبنای محاسبه «دوره تملک» و همچنین «قیمت خرید» دارایی‌های مذکور در انتقال بعدی «تاریخ تملک» و «قیمت خرید» اولیه‌ دارایی است.

تاریخ تملک اموال و ماترک متوفیانی که گواهی مالیات بر ارث آنها صادر شده است، در صورت عدم انتقال به نام ورثه، طبق تقسیم نامه فیمابین، تاریخ صدور گواهی مالیات بر ارث خواهد بود.

تبصره 4- در خصوص محاسبه عایدی سرمایه دارایی‌های موضوع بندهای (3) و (4) ماده(4) این قانون، به ترتیب معادل گرمی طلای 18عیار و معادل یورویی فروش دارایی‌های مذکور بر اساس ارزش روز دارایی ملاک عمل قرار می‌گیرد. مبنای محاسبه قیمت خرید دارایی‌های فوق بر اساس روش میانگین موزون است.

تبصره 5- مجموع زیان سرمایه هر شخص غیرتجاری حاصل از انتقال دارایی‌های موضوع بندهای (1) و (2) موضوع ماده(4) این قانون با دوره تملک بیش از یک سال و مشمول مالیات بر عایدی سرمایه، از مجموع عایدی سرمایه دارایی‌های موضوع ماده(4) این قانون در سال یا سال‌های بعد برای شخص مذکور قابل استهلاک است.

تبصره 6- در خصوص اشخاص غیرتجاری بالای 18 سال، در هر سال به میزان معافیت موضوع ماده (84) این قانون از مجموع عایدی سرمایه‌ دارایی‌های موضوع بند(1) ماده(4) این قانون  کسر می‌‌شود.

تبصره 7- اجرای مفاد این فصل مانع از اجرای سایر قوانین از قبیل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 03/  10/ 1392 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن نمی‌باشد.

آیین‌نامه اجرایی این ماده و تبصره‎های آن حداکثر شش ماه پس از تاریخ لازم‎الاجرا شدن این ماده، توسط سازمان تهیه میشود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.»