تحلیل بازار سهام در هفته دوم فروردین ۱۴۰۱

حقیقی ها به بورس برگشتند/ بازدهی مثبت شاخص ها

22:37 - 1401/01/11
شاخص های بورس و فرابورس در نخستین هفته کاری سال 1401 با بازدهی مثبت به کار خود پایان دادند.

به گزارش اکوایران، بازار سهام در هفته دوم فروردین امسال در حالی به کار خود پایان داد که شاخص کل بورس با بازدهی مثبت 2.94 درصد و شاخص هم وزن نیز با بازدهی مثبت 4.6 درصد مواجه شد.

 

بررسی روند شاخص ها نشان می‌دهد در هفته دوم فروردین شاخص کل بورس وارد کانال جدید 1.4 میلیون واحد شد و در ادامه به سمت نیمه دوم همین کانال در حرکت است. البته با وجود سیگنال های دوگانه از وین، بازار سهام مسیر نسبتا روبه جلو و آرامی را دنبال کرد. 

شاخص ها در ابتدای هفته تا روز سه شنبه مسیر روبه جلو را ثبت کردند اما شاخص کل بورس در روز سه شنبه با چالش مواجه شد، البته سایر شاخص ها در بورس و فرابورس در همین روز مسیر افزایشی را به ثبت رساندند. عدد شاخص کل فرابورس در روز یکشنبه به دلیل اختلالات پیش آمده در سامانه معاملاتی به ثبت نرسید. 

بررسی ارزش کل معاملات بازار سهام نشان داد که میانگین ارزش کل معاملات در هفته دوم فروردین امسال نزدیک 5.8 همت بود که سهم میانگین ارزش معاملات خُرد 4.5 همت برآورد شد. به طوریکه بررسی ها نشان می داد سهم ارزش معاملات خُرد از کل ارزش معاملات در طول هفته در هر روز بالای 70 درصد بود.

در طول هفته سپری شده (هفته دوم فروردین 1401)، در روزهای یکشنبه و سه شنبه حقیقی ها استراتژی خروج پول ها از بازار سهام و صندوق های درآمد ثابت را در پیش گرفتند. این در حالی بود که در روزهای شنبه و چهارشنبه هم بازار سهام و هم صندوق ها با ورودی پول حقیقی ها همراه شد. در روز دوشنبه نیز اگرچه حقیقی ها پولهایشان را وارد بازار سهام کردند اما در همان روز پولهایشان را از صندوق های با درآمد ثابت خارج کردند. 

نکته حایز اهمیت دیگر در بررسی شاخص های عملکردی بازار سهام، برتری قاطع تعداد و ارزش نمادهای دارای صف خرید نسبت به نمادهای دارای صف فروش بود. شکاف میان صف های خرید و فروش در طول هفته به گونه ای بود که در پایان معاملات روزانه در طول هفته این فاصله قابل رصد بود.

سرانه معامله حقیقی ها در طول هفته نشان می دهد که حقیقی ها بیشتر در موقعیت خرید قرار داشتند تا موقعیت فروش. حقیقی ها متاثر از تحولات مربوط به وین دوباره تا حدودی در بازار سهام فعال ظاهر شده اند. حقیقی ها در طول هفته در بیشتر معاملات بیشتر خریدار بودند تا فروشنده.