پیش بینی روند بازار ارز در 16 شهریور؛

برندگان بزرگ بازار ارز / دید بلندمدت به قیمت دلار

11:00 - 1400/06/16
بازار ارز بیشتر ترجیح می دهد که در دامنه ای محدود، نوسانات رفت و برگشتی قیمت دلار را تجربه کند. دامنه مجاز یک هفته اخیر دلار بین ۲۶ هزار و ۸۰۰ تا ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است.

 

برندگان بزرگ بازار ارز / دید بلندمدت به قیمت دلار0

به گزارش اقتصادنیوز، برخی فعالان ارزی باور دارند که برندگان همیشگی بازار، «خریداران» هستند. روند قیمت دلار طی ۴۰ سال گذشته به گونه ای بوده است که این دیدگاه کم کم در بین بازیگران سنتی بازار به تثبیت رسیده است که مالدار بودن کم ریسک تر از فروش ارز است. به عنوان مثال، در همین روزهای اخیر دلار کشش و تمایل خاصی برای رشد قیمت از خود نشان نداده است. با این حال، بسیاری از معامله گران هم چنان تمایل دارند که ارزهای خریداری شده خود را نگه دارند.

این دسته از معامله گران تنها زمانی حاضر به فروش خواهند شد که خبر بسیار مثبتی به بازار برسد و جهت انتظارات را تغییر دهد. آن ها در شرایط عادی تمایل دارند که ارز خود را به عنوان محافظی در برابر تورم حفظ کنند.

برندگان بزرگ بازار ارز / دید بلندمدت به قیمت دلار16

این دسته از معامله گران نسبت به شرایط آینده اطمینان زیادی ندارند. بعضا عنوان میکنند ممکن است پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت برده شود و احتمال بیشتری می دهند که سطح تنش ها به جای کاهش،‌ افزایش پیدا کند.

 وقتی معامله گران چنین ذهنیتی داشته باشند، یک اظهار نظر از خبرنگار وال استریت ژورنال نیز می تواند جهت قیمت دلار بازار را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع دیروز در شرایطی که دلار درجهت کاهشی قرار داشت، یک خبر از خبرنگار وال استریت ژورنال منتشر شد که ایران سفر مدیر کل آژانس اتمی  را رد کرده است. این اظهار نظر برای بازیگران ارزی به معنای آن بود که سطح تنش های هسته ای قرار است بیشتر شود.

با این حال، این خبر هم به تنهایی نمی تواند بازار ارز را با حضور فعال خریداران مواجه کند. خریداران زمانی وارد بازار خواهند شد که از شکست مقاومت ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان اطمینان حاصل پیدا کنند. در صورتی که امروز چنین اتفاقی رخ ندهد، معامله گران کوتاه مدت کمی موقعیت فروش خواهند گرفت،‌ ولی معامله گران بزرگ هم چنان تماشاچی بازار خواهند بود.

بازیگران بزرگ زمانی وارد بازار خواهند شد که اطمینان بیشتری از چگونگی چشم انداز سیاسی کشور پیدا کنند. برخی از فعالان عنوان میکنند در صورتی که تا انتهای شهریورماه خبر از شروع مذاکرات منتشر نشود،‌ معامله گران بزرگ سطح جدیدی از خریدهای خود را کلید خواهد زد. در شرایط حاضر بازار بیشتر ترجیح می دهد که در دامنه ای محدود، نوسانات رفت و برگشتی را تجربه کند. دامنه مجاز یک هفته اخیر دلار بین ۲۶ هزار و ۸۰۰ تا ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است.