دلایل فراز و فرود قیمت مس در روز جمعه

15:55 - 1400/01/25

روز جمعه در معاملات مس شاهد صعود بیش از پیش قیمت‌ها تا نیمه زمان بازار بودیم اما در ادامه کار ورق برگشت و نه تنها رشد قیمت ساعات پیشین خنثی شد، بلکه در نهایت نیز شاهد قیمتاین محصول وارد محدوده منفی شد. اما چه چیزی روندی اینگونه را در معاملات در پایان رقم زد؟

تای وونگ، مدیر بخش معاملات فلزات موسسه بی‌ام او کپیتال در مصاحبه با وال استریت ژورنال در این رابطه عنوان کرد که مقامات چینی محدودیت‌هایی را در موقعیت‌های خرید مس در بازار آتی اعمال کرده‌اند تا بدین وسیله از شدت خرید سفته بازان خردی که منجر به رشد ملموس قیمت در صبح جمعه شده بود بکاهند. بالا رفتن سطح خرید از سوی این معامله گران باعث افزایش مارجین ضروری معاملات نیز شده است.

کارگزاری مشهور Sucden نیز در مطلبی پیرامون این موضوع اعلام کرد که مقامات بازارهای معاملاتی  چین از کارگزاری‌ها خواسته‌اند که جزئیات موقعیت‌های بزرگ در معاملات آتی مس تا جمعه آینده را به صورت کامل افشا کنند. این اقدام هشداری برای بازار مس به حساب می‌آید چرا که بدین ترتیب مقامات مذکور تلاشند تا جریان پول‌های مرتبط با سفته بازی های اخیر را  ردیابی نمایند.

پل کرون، موسسه صندوق هجینگ سیترین کپیتال نیز در رابطه با تحولات اخیر بازار مس عنوان داشت احیای نسبی اخیر در بازار مس که عمدتا از افزایش تقاضا برای این محصول تحت تاثیر سیاست گذاری‌های دولتی به خصوص در چین بوده است، از جانب سفته بازان چینی و همچنین غربی ها بهانه‌ای شد تا بدین ترتیب ورود بیش از پیش منابع پولی خود به موقعیت‌های خرید در بازار آتی مس را توجیه کنند.

نیتش شاه، تحلیلگر موسسه مدیریت سرمایه‌گذاری ‌ای تی اف سکیوریتیز نیز در این رابطه اظهار داشت با بهبود تقاضا برای مس از سوی چین و کاهش ذخایر این محصول در شانگهای و لندن، فعالان بازار فلزات اساسی به روند پیش روی مس امیدوارتر شده‌اند. همین امر نیز باعث افزایش جریان‌های نقد ورودی به صندوق‌های قابل معامله مس شده بطوری که در هفته گذشته رقم ورودی این صندوق‌ها به 14/1 میلون دلار رسید که این رقم از ماه جولای تا کنون بی‌سابقه بوده است. وی در عین حال معتقد است جدا از فعالیت‌های سفته بازی، بازار مس در روزهای اخیر به شدت تحت تاثیر امیدهای شکل گرفته پیرامون احتمال افزایش سرمایه‌گذاری دولت جدید ایالات متحده در زیر ساخت‌ها و رشد تقاضا برای کالاهای خام صنعتی از جمله مس به تبع این امر قرار گرفته است. این تحلیلگر اعتقاد دارد که بازار خیلی زودتر از موعد به این موضوع واکنش نشان داده و تحت این شرایط انتظار عقبگرد قیمت مس منطقی می‌نماید.

گفتنی است رالی قیمتی اخیر در بازار مس باعث گشته تا میزان رشد قیمت این محصول در سال جاری میلادی به 18 درصد برسد.