بیستمین همایش مجمع نهادهای سپرده گذاری آسیا- اقیانوسیه در تهران برگزار می شود

میزبانی ایران از 25 کشور

15:53 - 1400/01/25
بازار سرمایه ایران در آذر ماه سال جاری شاهد بزرگترین رویداد بین‌المللی با برپایی بیستمین همایش مجمع عمومی نهادهای ثبت، سپرده‌ گذاری و تسویه و پایاپای آسیا – اقیانوسیه (ACG)و ورود نمایندگانی از 25 کشور دنیا خواهد بود.

محمد رضا محسنی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه در نشست خبری امروز ضمن بررسی ابعاد بیستمین همایش ACG و میزبانی سمات از این مراسم، به امضای دو تفاهم نامه میان ایران و کشورهای ژاپن و تایوان در حاشیه‌ این اجلاس اشاره کرد و از صدور ۷۲۶ کد معاملاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد.  آغاز به کار سامانه پس از معاملات جدید در آینده نزدیک، مأموریت سه بانک برای اتصال بازار سرمایه به بورس کره‌جنوبی، اشتیاق سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید اسناد خزانه اسلامی، فعالیت اولین صندوق سرمایه‌گذاری در بورس لندن، سامانه جدید اطلاع رسانی به سهامداران و بررسی دستاوردهای شرکت مدیریت دارایی مرکزی از دیگر نکات مهم در نشست امروز بود.

حضور 25 کشور دنیا برای شرکت در همایش

محسنی در ابتدای اظهارات خود با اشاره به میزبانی سمات از بیستمین همایش بین‌المللی مجمع عمومی نهادهای ثبت، سپرده‌ گذاری و تسویه و پایاپای آسیا – اقیانوسیه (ACG)گفت: سپرده گذاری مرکزی ایران از پانزدهم تا نوزدهم آذرماه میزبان بزرگترین دیدار بین المللی بازار سرمایه خواهد بود.

کاندید شدن «سمات» در کمیته اجرای ACG

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی هدف این دوره از همایش ACG را ضرورت توسعه همکاری میان شرکت‌های سپرده گذاری مرکزی در محیط در حال تحول کسب و کار دانست و گفت: امید است با این همایش، همکاری‌های فعلی بین اعضاء گسترده‌تر و مجراهای جدیدتر بین المللی شناسایی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 90 نفر از اعضای ACG و سایر میهمانان خارجی برای حضور در اجلاس ثبت نام کردند. پیش‌بینی می‌شود تعداد مشارکت‌کنندگان در این همایش به حدود 120 نفر افزایش یابد.

محسنی در ادامه تاکید کرد: امسال در همایش آذرماه بجز کشور‌های این گروه، یونان، پرتغال، عمان، الجزایز و اسپانیا نیز حضور دارند.

محسنی به 20 سال همکاری و همراهی اعضای ACG اشاره کرد و گفت: می‌توان اقدامات مشترک و همکاری‌های اعضا را وارد سطح جدیدی کرد و با تکیه بر فن آوری‌های روز بازار سرمایه کشورهای عضو را توسعه داد.

وی در ادامه به کاندید شدن «سمات» برای در اختیار گرفتن یک کرسی از کمیته اجرایی ACG اشاره کرد و گفت: سه سال از برگزاری رای‌گیری و انتخاب اعضای کمیته اجرایی، ریس کمیته اجرایی، کارگروه‌ها و سایر رای‌گیری‌های مشابه می‌گذرد. بنابراین تمام این رای‌گیری‌های ضرروی در این دوره مجمع برگزار خواهد شد. سپرده گذای مرکزی نیز برای گرفتن یکی از صندلی‌های کمیته اجرای ACG امسال در انتخابات کمیته کاندید شده است.

به گفته محسنی در حاشیه اجلاس مزبور دو تفاهم نامه بین سپرده گذاری ایران و سپرده گذاری‌های ژاپن و تایوان نیز امضاء خواهد شد. این تفاهم نامه‌ها باعث تسهیل روابط و بهبود مناسبات کاری می‌شود.