جزئیات طرح اقتصاد مقاومتی شکر

مجری طرح چغندر قند جزئیات طرح خود اتکایی شکر را تشریح کرد و گفت: براساس این برنامه تا افق۱۴۰۴، کشور در تولید شکر به ضریب خوداتکایی بیش از ۹۵ درصد خواهد رسید.

مهر: علیرضا یزدانی در گفت‌وگویی درباره جزئیات طرح اقتصاد مقاومتی شکر، اظهارداشت: افزایش ضریب خوداتکایی شکر یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است که از تیرماه سال‌جاری برنامه‌های این طرح به‌طور جدی با تعیین مجری برای آن، در حال پیگیری است.

 وی با بیان اینکه براساس این برنامه تا افق۱۴۰۴، کشور در تولید شکر به ضریب خوداتکایی بیش از ۹۵ درصد خواهد رسید، گفت: از اهداف تعریف شده برای این طرح، افزایش بهره‌وری آب، امنیت غذایی، تولید پایدار در کشاورزی و ایجاد اشتغال را می‌توان نام برد.

مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی سطح زیرکشت بهاره چغندر قند را حدود یک صد هزار هکتار اعلام و اضافه کرد: به دلیل بحران آب در کشور، این عدد در طرح مذکور ثابت خواهد ماند وبه دلیل بحران آب احتمال کاهش آن نیز وجود دارد ضمن اینکه در این برنامه، افزایش عملکرد در واحد سطح در دستور کار قرار دارد.

 یزدانی ادامه داد: در کنار این مساله، از آنجایی که چغندر قند نقش مهمی در تناوب زراعی محصولات دارد و در راستای افزایش بهره‌وری آب، وزارت جهاد کشاورزی گسترش سطح زیرکشت پاییزه چغندر قند را در دستور کار جدی خود قرار داده است. 

به گفته این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، درسال‌جاری افزایش سطح زیرکشت پاییزه چغندر قند به ۱۸ هزارهکتار برای ۱۱ استان کشور ابلاغ شده است.یزدانی با بیان اینکه تاکنون حدود ۷۰ درصد این برنامه تحقق یافته و نزدیک به ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار کشت پاییزه انجام شده است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال از ۱۸ هزار هکتار برنامه تعیین شده، حدود ۱۳ هزار تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار آن عملی شود چراکه در برخی استان‌ها مانند استان گلستان، چغندر قند در تناوب زراعی نبوده و باید کشاورزان آنجا با کشت این محصول آشنا شوند و در این زمینه آموزش ببینند ضمن اینکه ما درحال حاضر این آموزش‌ها را انجام می‌دهیم.

تولید ۱. ۶ میلیون تن شکر در کشور

 یزدانی پیش‌بینی میزان تولید چغندر قند در سال‌جاری را نیز ۶ میلیون تن اعلام کرد و گفت: با احتساب میزان تولید نیشکر، امسال بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن شکر در کشور تولید خواهد شد.

 وی با بیان اینکه تولید نیشکر فقط در استان خوزستان انجام می‌شود، اظهارداشت: سطح قابل برداشت این محصول در استان خوزستان بالغ بر ۹۲ هزارهکتار است ضمن اینکه از یک ماه قبل برداشت آن آغاز و تاکنون حدود ۱۲ هزارهکتار، عملیات برداشت انجام شده است.

Submitted by admin on