تنفس مجمع «قجام» با دخالت سازمان

قرار بود مجمع عمومی عادی سالانه شرکت قند و شکر تربت جام، ظهر امروز در محل انجمن صنفی قند و شکر برگزار شود. اگرچه اکثریت صاحبان سهام شرکت در مجمع حضور داشتند و جلسه مجمع رسمیت یافت، اما هیأت رئیسه مجمع به درخواست نماینده سازمان بورس، برگزاری مجمع سالانه را به تاریخ 12 آبان ماه موکول کرد.

طی این جلسه، رئیس مجمع (آقای میرکاظمی) گفت: نماینده سازمان بورس ترجیح داده است که در این جلسه تنفس اعلام شود و جلسه مجمع به تاریخی پس از ثبت افزایش سرمایه شرکت (از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها) موکول شود. اگرچه قانونا منعی بر تشکیل مجمع سالانه وجود نداشت، اما نظر مقامات سازمان بورس بر این است که تا زمان روشن شدن تکلیف افزایش سرمایه، مجمع عادی سالانه برگزار نشود. البته بسیار بعید است فرآیند ثبت افزایش سرمایه بیش از یک ماه دیگر به طور انجامد.

اما در حاشیه این جلسه، مدیر عامل شرکت (عباس بهمنی) از شرایط شرکت در سال مالی منتهی به 31 خرداد 95 گفت. بهمنی ضمن گلایه از شرایط ذخایر آب در استان‌های سه‌گانه خراسان گفت: بحران بی‌آبی در خراسان باعث شده است برداشت چغندر قند در این سه استان به شدت کاهش یابد و کارخانه‌های تولید قند و شکر در این سه استان با 30 تا 35 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

کشت پاییزه چغندر قند

بهمنی افزود: چنانچه به کشت بهاره چغندر امید داشته باشیم، شرایط شرکت روز به روز با دشواری‌های بیشتری مواجه خواهد شد. بنابراین در سال مالی جاری، تصمیم گرفتیم که از روش کشت چغندر قند در پاییز استفاده کنیم. این روش آب کمتری مصرف می‌کند و ذخایر آبی را کمتر تهدید می‌کند. تا کنون موفق شده‌ایم برای کشت پاییزه چغندر قند به اندازه هزار و 500 هکتار با کشاورزان قرارداد ببندیم که انتظار می‌رود این میزان به دو هزار هکتار اراضی تحت کشت افزایش یابد. این میزان قرارداد، می‌تواند به اندازه 70 هزار تن چغندر برای کارخانه تأمین کند.

«قجام» از زیان خارج شده است

همچنین بهمنی با اشاره به رویه حسابداری شرکت افزود: از آنجا که هزینه‌های کشت پاییزه چغندر در سال مالی قبل شناسایی شد، و دریافتی‌ها‌ی پیش‌فروش شکر قابلیت شناسایی به عنوان درآمد را نداشت، لذا صورت‌های مالی شرکت هنوز زیان نشان می‌دهند. در حالی که شرکت از زیاندهی خارج شده است. برای حل این مشکل، در مجمع سالانه تغییر سال مالی شرکت در دست بررسی قرار خواهد گرفت.

کشت چغندر در افغانستان

مدیر عامل قجام در ادامه افزود: در سال مالی گذشته به طور آزمایشی تأمین بخشی از چغندر قند را به کشاورزان فعال در افغانستان سپردیم. برای این منظور با صاحبان 100 هکتار زمین قرارداد بستیم. اولین محموله چغندر افغانی تا دو هفته دیگر تحویل داده می‌شود. چنانچه این رویه موفقیت‌آمیز باشد، می‌توان چغندر را با هزینه‌ای کمتر از افغانستان وارد کرد. با وجود هزینه‌‌های تعرفه‌ای واردات چغندر هم، می‌توان چغندر را ارزان‌تر از بازار داخلی تهیه کرد. این موضوع نیز می‌تواند تأمین چغندر قند شرکت را بهبود بخشد. در حال حاضر قیمت جهانی چغندر قند در حدود 37 دلار است، در حالی که قیمت چغندر در بازارهای داخلی گاه تا حدود 90 دلار به ازای هر تن می‌رسد.

چوب حراج به زمین‌های «قجام»

بهمنی همچنین درباره دارایی‌های آماده برای فروش شرکت گفت: در حال حاضر شرکت 125 هکتار زمین در اختیار دارد که بخشی از آن مازاد بر نیازهای جاری شرکت است. از این میزان هزار قطعه زمین 300 متری برای فروش قرار خواهد گرفت و شرکت در مرحله تفکیک این زمین‌ها قرار دارد. گفته می‌شود که می‌توان این زمین‌ها با قیمت 200 هزار تومان به ازای هر متر به فروش رساند. چنانچه این طرح عملی شود، شرایط نقدینگی در اختیار شرکت بهبود قابل توجهی خواهد یافت. این زمین‌ها به صورت شهرکی مسکونی در محله احمدآباد شهر تربت جام با امکانات درمانگاهی، ورزشی و تفریحی به فروش خواهد رسید و درآمدی جدی برای شرکت ایجاد خواهد کرد.

Submitted by admin on