اعتراض «جم» به قیمت‌گذاری اتان

15:48 - 1400/01/25

مدیرعامل پتروشیمی جم با طرح انتقاداتی از وزیر نفت و نرخ خوارک تعیین شده، ارزش جایگزینی این شرکت بورسی را اعلام کرد و گفت: خوراک اتان شرکتی چون سابیک عربستان 96 دلار اما در ایران 220 دلار است.

وی گفت: مزیت اقتصاد ایران نه در توسعه کشاورزی بلکه توسعه پتروشیمی است اما با تصمیمات هیجانی و ابلاغ قوانینی که توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی را زیرسوال می‌برد، نرخ خوراک متان از 2/5 سنت به 13 سنت رسید.

وی با اشاره به تلاش‌های بسیار برای کاهش نرخ خوراک به 8 سنت، در خصوص نرخ اتان، توضیح داد: وزارت نفت طبق قوانین مکلف است قیمت خوراک گاز و خوراک مایع تحویلی را با رعایت معیارهایی مانند تخفیف تا 30 درصدی با انعقاد قراردادهای بلندمدت تعیین کند و آیین نامه مربوطه با دو وزارتخانه دیگر صنعت و اقتصاد تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند اما وزیر نفت قانون را قبول ندارد.

این مقام مسئول ادامه داد: این درحالی است که مصوبه ابلاغی برای قیمت اتان نه تنها با این قانون همخوانی ندارد بلکه بدون اطلاع دو وزارتخانه فوق بوده و حتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی از جزئیات آن بی‌اطلاع بود.

میرافضلی درخواست بخش خصوصی از زنگنه را قانون‌مداری اعلام کرد و گفت: نتیجه اجرای درست قانون منجر به سرمایه‌گذاری بیشتر و توسعه صنعت پتروشیمی خواهد بود اما اگر وزیر قانون را قبول ندارد به جای عمل به خلاف آن، با هماهنگی مجلس اقدام به اصلاح کند.