دلایل تعدیل منفی «حپارسا»

13:48 - 1400/01/25
شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان در اطلاعیه‌ای در خصوص دلایل تعدیل منفی پیش‌بینی سود هر سهم خود شفاف‌سازی کرد. در آخرین پیش‌بینی، این شرکت کاهش بیش از 38 درصدی EPS را در مقایسه با گزارش قبلی اعلام کرده است.
دلایل تعدیل منفی «حپارسا»

در آخرین گزارش از پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت حمل ونقل ریلی پارسیان، سود خالص هر سهم به با افت 38.5 درصدی (در مقایسه با اولین پیش‌بینی درآمد سال مالی منتهی به شهریور 96) به 1644 ریال به ازای هر سهم رسید. دلیل اصلی این موضوع به افت 29 درصدی درآمدهای شرکت بازمی‌گردد که کاهش 37 درصدی سود ناخالص این شرکت را به همراه داشت.

در این خصوص حمل و نقل ریلی پارسیان، کاهش سود ناخالص در گزارش پیش‌بینی اخیر (بر اساس عملکرد 6 ماهه ابتدایی سال مالی) را به عواملی نسبت داده است که یکی از آنها تاخیر در تخلیه و بارگیری و نرسیدن به موقع کشتی به بنادر برای صادرات مازوت (افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدهای شرکت) است. همچنین عدم افزایش سنواتی نرخ کرایه حمل (کاهش درآمد) از طرف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و افزایش نرخ اجاره لوکوموتیو (افزایش هزینه‌ها) از طرف شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های صاحب لوکوموتیو در این راستا عنوان شد.

همچنین در بخش دیگری از این توضیحات به حاشیه سودها متفوت هر قرارداد (نرخ‌های متفاوت قراردادها) اشاره شد. در ادامه «حپارسا» به نرخ میانگین حمل‌شده در نیمه‌های سال مالی اشاره دارد. در نیمه نخست سال مالی، تن کیلومتر حمل شده به میزان 440 میلیون و با نرخ میانگین حمل شده به مبلغ 993 ریال است که در پیش‌بینی جدید (بر اساس عملکرد 6 ماهه)، برآورد شرکت به رقم 905 میلیون در پایان سال مالی اشاره دارد (در پیش‌بینی قبلی 1150 میلیون برآورد شده بود).

در انتهای این اطلاعیه نیز اشاره شده است که با توجه به افزایش هزینه‌های تعمیرات واگن در نیمه دوم سال مالی در مقایسه با نیمه ابتدایی، تعدیل پیش‌بینی سالیانه کمی بیشتر در نظر گرفته شد.