تصمیم دولت برای تولید دانه‌های روغنی

13:47 - 1400/01/25
 رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می‌گوید: چهل و چهارمین قرارداد واگذاری رقم بذر سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به بخش خصوصی با واگذاری امتیاز تولید بذر سویا رقم کتول به شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی امضا شد، وی همچنین از واگذاری امتیاز تولید بذر ارقام پنبه، ذرت و شامل سایر محصول‌ها نیز خبر داد.

سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی: اسکندر زند اعلام کرد: رقم سویا کتول، جزو 44 رقمی است که خارج از محدوده دولت به بخش خصوصی واگذار می‌شود. زند از واگذاری امتیاز تولید بذر ارقام پنبه، ذرت و شامل سایر محصول‌ها نیز خبر داد. وی تصریح کرد: پارسال برای نخستین بار کمیته معرفی رقم تشکیل شد و 28 رقم بذر شامل 23 رقم پیشنهادی سازمان و پنج رقم از بخش خصوصی را معرفی کرد. با احتساب این قرارداد سومین رقم از دانه روغنی سویا واگذاری شده است.

ایران یکی از کشورهای پیش‌رو از نظر معرفی ارقام کشاورزی به شمار می‌رود و توان بخش خصوصی در این زمینه بیش از این است. رقم سویا کتول برای نخستین بار در سال 1389 معرفی شد و در استان گلستان 60 درصد سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده و 50 درصد سویا داخل کشور را تشکیل می‌دهد.