نگاهی به معاملات هفتگی فلزات پایه

13:46 - 1400/01/25
در این هفته شاهد بهبود نسبی معاملات فلزات پایه بودیم و بسیاری از محصولات معاملاتی این بازار توانستد با رشد هفتگی به کار خود پایان دهند. در این میان مس نوسان قیمت ملوسی را در مقایسه با سایر فلزات تجربه کرد و با وجود صعود قیمت به سطوح بالاتر از 5700 دلار در اواخر هفته، این محصول در نهایت با افت هفتگی قیمت به کار خود پایان داد.
نگاهی به معاملات هفتگی فلزات پایه

فلزات پایه معاملات این هفته را متزلزل آغاز کردند و پس از رشد ملموس قیمت‌ها در پایان هفته گذشته، شاهد ایجاد فشار بر بازار این محصولات در روز دوشنبه به تبع نوسان‌گیری سرمایه‌گذاران بودیم. در ادامه افت ملموس ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان به معاملات فلزات رونق بخشید و شاهد رشد قیمت بسیاری از محصولات این بازار بودیم.
بهبود معاملات دلار در ادامه هفته باعث تزلزل نسبی قیمت فلزات از اواسط هفته شد. افزایش بازده اوراق خزانه آمریکا دلار را به مدار صعود باز گرداند و در ادامه هفته نیز انتشار ارقام تجدید نظر شده تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در فصل ابتدایی سال از دلار حمایت کرد. در این میان انتشار خبر کاهش رتبه اعتباری چین از سوی موسسه مشهور رتبه بندی مودی نیز بازارهای کالایی از جمله فلزات را متاثر کرد.

با وجود رشد 0/3 درصدی شاخص دلار  نسبت به پایان هفته گذشته، باقی ماندن این نماگر در سطوح کمتر از 98 واحد در برهه کنونی باعث جذابیت خرید فلزات از سوی خریدران این محصول با ارزهای غیر دلاری شده و همین امر نیز تقاضا به خصوص از شرق آسیا و چین را تحریک و به در رشد قیمت هفتگی بیشتر محصولات معاملاتی در بازار فلزات پایه کمک شایانی کرده است.

اخبار مهم این هفته می‌توان به افت بیش از پنج درصدی تولید مس چین در ماه گذشته میلادی شاره کرد. بر این اساس میزان تولید مس این کشور در ماه آوریل به 724 هزار تن در رسیده است.

همچنین اداره جهانی آمار فلزات(WBMS) در جدیدترین گزارش خود از بروز مازاد عرضه 148 هزار تنی در بازار مس در فصل ابتدایی سال 2017 خبر داد.

در این میان شاهد انتشار خبر تصمیم کارگران معدن مس گراسبرگ اندونزی برای ادامه اعتصاب در ماه ژوئن بودیم امری که قیمت مس را بار دیگر به سطوح بالاتر از 5700 دلار رساند. اخراج دو هزار کارگر این معدن از سوی شرکت فری پورت نیز بر این روند دامن زد. اما این امر در روز جمعه مختل شد و شاهد افت ملموس قیمت مس به تبع نوسان‌گیری سرمایه‌گذاران بودیم. اعلام خبر کاهش 30 درصدی واردات مس از سوی چین در چهارماه ابتدایی سال جاری نیز از دیگر عوامل ایجاد فشار بر قیمت مس بود.

طی معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با افتی 1/1 به 5657 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته افت قیمت 0/4 درصدی را تجربه کرده است.

روی در قرارداد مشابه حدود 0/3 درصد گران شد و با رسیدن به 2640 دلار، رشد قیمتی 0/9 درصدی را در این هفته به ثبت رساند.

همچنین آلومینیوم با کاهش قیمتی 0/4 درصدی در روز جمعه در سطح 1951 دلار قرار گرفت. این محصول در طول هفته 0/4 درصد گران شده است.

در این میان سرب با رشدی به میزان 1/8 درصد به 2122 دلار رسید. این محصول افزایش قیمتی به میزان 1/2 درصد را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.