پیش بینی بورس فردا 17 مرداد 1403 / درخواست خط اعتباری برای کمک به بازار

16:27 - 1403/05/16
بازار بورس تهران دومین روز محدود در دامنه نوسان خود را نیز سپری کرد و فردا قرار است آخرین روزی باشد که بازار در دامنه نوسان مثبت و منفی یک درصدی قرار گرفته است. البته که هنوز تایید یا تکذیب این موضوع از سوی سازمان بورس مشخص نشده است. اما چیزی که در بازار مشاهده می‌شود بلاتکلیفی اهالی بازار سرمایه در این روزها است.

به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل با افت 1900 واحدی کار را تمام کرد تا رقم شاخص به عدد 2 میلیون واحد فاصله ناچیزی را به خود بگیرد. ارزش معاملات برای امروز در حدود 2700 میلیارد تومان ثبت شد و ارزش بازار نیز در محدوده و کانال 6500 واحدی ایستاده است که خود گویای وضعیت بازار از ابتدای سال جاری تا کنون و همچنین روند و بازدهی بازار از قله تاریخی مرداد ماه 1399 است.

 

بازار سرمایه از مرداد ماه 1399 تا کنون روز خوش به خود ندیده است و مرداد ماه هر سال با یک بحران عجیب دست و پنجه نرم کرده است.

گروه فلزات اساسی با 176 میلیارد تومان ارزش معاملاتی در جایگاه نخست قرار گرفته است و گروه شیمیایی و گروه خودرویی به ترتیب با ارزش معاملاتی 111 و 84 میلیارد تومانی در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند هر چند که در گروه خودرویی و در نماد سایپا شاهد تحرکاتی بودیم و این نماد با رنج هایی مثبت ( در حد همان دامنه نوسان محدود مثبت و منفی یک درصدی ) در بازار روز جاری خودنمایی می کرد.

هادی محمدپور ناظر جدید مجلس در شورا عالی بورس این طور عنوان کرده است که تدابیر جدید شورای عالی بورس برای اهالی بازار سرمایه این است که دست دولت را از جیب شرکت‌ها کوتاه می‌کنیم وزیر اقتصاد دولت چهاردهم حتما باید شرح برنامه خود را در کمیسیون اقتصادی مجلس انجام دهد که همین مساله قرابت خوبی بین ناظران مجلس و رئیس شورا یعنی وزیر اقتصاد ایجاد خواهد کرد. به نقل از اقتصاد انلاین هادی پور این مورد را نیز عنوان کرده است که تا جایی که می‌توانیم، دست دولت را از جیب شرکت‌ها کوتاه خواهیم کرد؛ اقدامی که صراحتا همسو با قانون هفتم توسعه بوده که حذف قیمت‌گذاری دستوری از آن اقداماتی است که هم در کمیسیون مجلس و هم در شورا عالی بورس به آن خواهیم 

از سوی دیگر معصومی خانقاه مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس ، درخواست اصلی سازمان را واریز وجه یا تعریف خط اعتباری حداقل ۵۰ همتی برای بازار سرمایه عنوان نمودند و خواستار همکاری کلیۀ مسئولان، نهادها و سازمان‌های درگیر در این تصمیم‌گیری شدند. 

معصومی عنوان داشته است که با توجه به بروز شرایط هیجانی در بازار سهام متأثر از احتمال رویدادهای منطقه‌ای و در راستای برآورد نیاز بازار به اقدامات حمایتی، تشریح کمیت و کیفیت این اقدامات در هر یک سناریوهای احتمالی و تنویر مسئولان ذیربط نسبت به موضوع، سازمان بورس طی مکاتبه‌ای با وزیر محترم امور اقتصاد و دارایی (رئیس شورای عالی بورس و اوراق بهادار) پیشنهاداتی در راستای حمایت از بازار را ارسال و پیگیر اجرایی و عملیاتی شدن پیشنهادات مذکور است.

در این میان رسانه‌های رژیم صهیونیستی بامداد سه‌شنبه مدعی شدند که ایران از طریق مجارستان پیامی درباره حمله تلافی‌جویانه خود علیه این رژیم ارسال کرده است. این خبر به تنهایی می تواند وضعیت بازار سرمایه برای هفته آینده بحرانی کند و به احتمال زیاد وضعیت دامنه نوسان همچنان پابرجا باشد. شاید سال 1403 را تا به اینجا بتوانیم به عنوان سال محدودیت دامنه نوسان عنوان کنیم.

همچنین این خبر می تواند درخواست سازمان بورس برای دریافت خط اعتباری 50 همتی را نیز تحت شعاع قرار دهد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران  

شاخص کل با افت 1900 واحدی فاصله خود تا محدوده 2 میلیون واحدی را به کمترین مقدار رسانده است. مفروضات تکنیکالی برای این روزهای خیلی از درجه اعتبار بالایی برخوردار نیستند چرا که اصلی ترین وجه برای نمودارهای تکنیکالی ارزش معاملات (حجم) است که در این روزها با محدود شدن بازار یا بهتر گفته سود با بسته شدن بازار این مفروضات تغییراتی را به خود نمی بیند و آخرین سیگنال مطرح شد در بازار توسط اهالی تکنیکالیست بازار شکسته شدن سطوح حمایتی میانگین‌های 55 روزه و 200 روزه شاخص کل بوده است که نوید روند نزولی در بازار را صادر کرده است و از طرفی هم قدرت برگشت بازار به اعداد و ارقام بالاتر را سخت‌تر نشان می‌دهد.

پیش بینی بورس فردا 17 مرداد 1403 / درخواست خط اعتباری برای کمک به بازار7