وضعیت تولید واگن در ایران

 مدیرعامل شرکت واگن سازی پارس به عنوان شرکتی که 50 درصد واگن‌های فعال را در عرصه حمل و نقل ریلی کشور تولید می‌کند، تاکید می‌کند: قرار است در این شرکت 2200 واگن باری لبه بلند با فاینانس یک شرکت روسی ساخته شود.

محمدرضا مختاری در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی در گفت و گو با خبرنگاران عنوان کرد: با استفاده از فاینانس مالی شرکت روسی قرار است 6 هزار واگن باری برای شرکت‌های ایرانی تامین شود که از این تعداد تولید 4 هزار و 900 واگن به سه شرکت ایرانی واگذار شده و سهم شرکت پارس از این تعداد ساخت 2 هزار و 200 واگن باری است که به علت نبود تولید در ایران برخی از قطعات آن از خارج وارد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت واگن سازی پارس با اشاره به برنامه این کارخانه برای تولید واگن مسافری و باری تصریح کرد: امسال 39 دستگاه واگن مسافری در این شرکت تولید می‌شود و تولید 370 دستگاه واگن باری نیز در این شرکت ادامه خواهد داشت و انتظار داریم از مهر و یا آبان ماه 96 تولید 150 تا 200 دستگاه واگن باری از 2200 واگن یاد شده در این کارخانه انجام شود.

وی با بیان این که به علت کمبود منابع شرکت‌های ریلی سفارش ساخت واگن در این شرکت به حداقل رسیده است، گفت: هم اکنون این کارخانه واگن سازی کشور تنها با 30 درصد ظرفیت خود کار می‌کند و این در حالی است که تعداد کارخانه‌های تولید واگن در کشور به 6 و یا 7 کارخانه افزایش یافته است که همه آن‌ها با حداقل ظرفیت کار می‌کنند. این کارخانه برای ساخت یک هزار واگن باری و 150واگن مسافری و 40 دستگاه لکوموتیو در سال ظرفیت دارد اما به علت کمبود نقدینگی شرکت‌های ریلی و نبود سفارش از ظرفیت آن به صورت کامل استفاده نمی‌شود.

پیش از این شرکت‌های بهره بردار ریلی از تسهیلات راه آهن با نرخ سود کم استفاده می‌کردند، اما هم اکنون به علت کمبود نقدینگی شرکت‌های بهره بردار نمی‌توانند از این منابع و تسهیلات استفاده کنند، بنابراین سفارش تولید آن‌ها نیز بسیار کم شده و تسهیلات 21 تا 27 درصدی بانک‌ها نیز برای شرکت‌های ریلی صرفه اقتصادی ندارد و این مساله ظرفیت تولید در کارخانه‌های واگن سازی به حداقل کاهش داده است.

Submitted by admin on