انتقال «بوکسیت» گینه به ایران

13:38 - 1400/01/25
 توافق ایران و کشور افریقایی گینه برای تولید و انتقال «بوکسیت» به کشورمان، نهایی شد.

سفارت ایران در گینه: با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده از سوی وزارت امورخارجه و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت ، زمان بهره برداری استفاده از معادن بوکسیت گینه به مدت 25 سال در سال 1394 مجددا تمدید شد. در پی این اقدام، وزیر معدن گینه به همراه هیات بلندپایه ای در سال 1395 به ایران سفر کرد. در ماه های اخیر نیز گزارش نهایی طرح توجیه فنی و اقتصادی بوکسیت گینه کوناکری از سوی هیات فنی به مقامات دو کشور ارائه شد.

در ادامه این رایزنی ها، مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو و هیاتی فنی از سوی این وزارت خانه ، ضمن شرکت درسمپوزیوم معدنی گینه جهت نهایی کردن موضوع پروژه به کوناکری عزیمت کرد و با  وزیر معادن گینه کوناکری؛ رییس بندر کوناکری، مشاور معدنی رییس جمهور و همچنین نماینده وزیر دارایی گینه کوناکری ملاقات و گزارش نهایی طرح توجیه فنی و اقتصادی بوکسیت گینه کوناکری تایید و تصویب شد.

ذخیره بوکسیت این معدن در گینه به 300 میلیون تن می‌رسد و یکی از منابع تامین مواد اولیه برای دستیابی به اهداف توسعه صنعت آلومینیوم در ایران محسوب می‌شود. با توجه به برنامه‎های توسعه در ایران و نیاز صنایع آلومینیوم،  پیش‌بینی می‌شود سالانه 4 میلیون تن بوکسیت از این معدن استخراج و برای تبدیل به پودر آلومینا به جنوب ایران منتقل شود. ارزش منابع پروژه مزبور بیش از هشت میلیارد دلار تخمین زده شده است.