جهش صنعت پتروشیمی‌ در سال 96؟

13:35 - 1400/01/25
سال 1396 سال تسریع در بهره‌برداری حداکثری از دستاوردهای برجام و تغییر شرایط حاکم بر کشور برای شکوفایی مجدد صنعت پتروشیمی خواهد بود. با توجه به اقدام‌های مثبت انجام شده پس از برجام در صنعت پتروشیمی در سال گذشته، عملاً سال 1396 سالی است که نتایج این اقدامات قابل مشاهده خواهد بود.

نشریه مشعل: مرضیه شاهدایی؛ مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نوشتاری با تایید مطلب فوق تصریح می کند: با بهره‌برداری از تمام طرح‌های صنعت پتروشیمی در برنامه ملی توسعه، ظرفیت اقتصاد مقاومتی، به همراه راه اندازی طرح‌های بزرگی مانند فاز اول پتروشیمی بوشهر و پتروشیمی مرجان، پیش‌بینی می‌شود ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی به 72 میلیون تن در سال افزایش یابد.

همچنین انتظار می‌رود تولید انواع محصول‌های پتروشیمی در سال پیش‌رو، از مرز 59 میلیون تن عبور کند که این میزان بیانگر رشد 18 درصدی در میزان تولید نسبت به عملکرد سال 95 خواهد بود. از این میزان تولید، افزون بر 33 میلیون تن فروش خالص خواهد بود که حدود 23 میلیون تن آن به ارزش افزون بر 11 میلیارد دلار برای صادرات برنامه‌ریزی شده است. 10 میلیون تن محصول نهایی نیز برای تامین نیازهای بازار داخل به ارزش حدود 190 هزار میلیارد دلار پیش بینی شده است.