رشد قیمت متانول در بازار چین

13:31 - 1400/01/25
بازار متانول در این هفته روند مبهمی را تجربه کرد و با وجود رشد قیمت این محصول در چین به لطف بهبود نسبی سطح تقاضا، شاهد افول قیمت در جنوب شرق  و جنوب این قاره بودیم. برخی از منابع خبری نیز  در این هفته از کاهش تمایل بانک های چینی برای گشایش اعتبار اسنادی برای شرکت های ایرانی صادرکننده متانول خبر می دهند.
رشد قیمت متانول در بازار چین

پلاتس: برخی از فعالان بازار محصولات پتروشیمی از بهبود نسبی تقاضا برای متانول در چین به تبع بالارفتن نرخ تولید واحدهای متانول به الفین در این کشور خبر می دهند. این در حالی است که تنها شاهد رشد قیمت وارداتی این محصول بودیم و در بازار داخلی کماکان تحول خاصی صورت نگرفته است. بر طبق محاسبات پلاتس حاشیه سود واحدهای متانول به پلی اتیلن به 65 دلار رسیده و این حاشیه سود در واحدهای تولید پلی پروپیلن به منفی 80 دلار کاهش یافته است. برخی از فعالان بازار در این میان از کاهش تمایل بانک های چینی به گشایش اعتبار اسنادی برای شرکت های صادرکننده ایرانی متانول به علت افزایش تنش های سیاسی میان این کشور و ایالات متحده خبر می دهند. در بازار هند نیز شاهد بودیم که به علت حجم قابل توجه عرضه قیمت ها زیر رفشار قرار گرفت و به کمترین سطح در شش ماه اخیر رسید. از اخبار مهم این هفته نیز می توان به پایین آوردن 30 دلاری قیمت متانول برای قراردادهای ماه آوریل به مشتریان آسیایی  بود. قیمت اعلامی این شرکت در سطح 360 دلار بوده است.

بر این اساس قیمت هر تن متانول تحت قرارداد سی‌اف‌آر چین با رشدی 7 دلاری در طول هفته به 285 دلار رسید. در تایوان نیز قیمت به همین میزان بالا رفت و در سطح 300 دلار قرار گرفت.این محصول در قراردادهای جنوب شرق آسیا 6 دلار ارزان شد و قیمت 309 دلار را تجربه کرد. در قرارداداهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت نسبت به هفته گذشته 6 دلار پایین آمد. قیمت در کره جنوبی در سطح 314 دلار گزارش می‌شود. در بازار هند نیز شاهد سقوط 10 دلاری متانول بودیم. این محصول در سطح 250 دلار معامله شده است.