پیش‌بینی بورس فردا 11 تیر 1403 / به هم ریختگی احساسی-عقلانی در بازار سهام

16:21 - 1403/04/10
اکوایران: در جریان معاملات روز جاری در بازار اوراق بهادار تهران شاخص کل که در روز شنبه با رشد 12 هزار واحدی برای ساعتی رخ مثبتی را به بازار داده بود در نهایت کار با افت بیش از 23 هزار واحدی کار را تمام کرد و چیزی که از بازار و صحبت‌های اهالی بازار دیده می شد این برداشت را در ذهن ایجاد می‌کند که بازار دچار یک به هم ریختگی شده است که بخشی از آن احساسی و بخش دیگری آن عقلانی است.

به گزارش اکوایران، ارزش بازار امروز در پایان جلسه معاملاتی به رقم 7076 هزار میلیارد تومانی برگشت و رقم شاخص نیز روی عدد 2 میلیون و 72 هزار واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات در محدوده 4100 میلیارد تومانی بود و گروه خودرویی بازار سرمایه با 251 میلیارد تومان در جایگاه اول برترین ارزش معاملاتی صنایع قرار گرفت. گروه فلزات اساسی و گروه بانک‌ها نیز با ارزش معاملاتی 249 و 152 میلیادر تومان در رتبه های بعدی قرار داشتند.

 

با کشیده شدن انتخابات به دور دوم وضعیت بازار متفاوت تر از قبل شده است. متهم کردن هر یک از جناح های سیاسی برای مقصر نشان دادن دیگری برای وضع موجود پرده از اتفاقات سالیان گذشته برداشته است که هر کدام از آنها عاملی برای نارضایتی بیش از 60 درصد از جامعه شده است که با عدم مشارکت در انتخابات 8 تیر ماه گلایه خود را نشان دادند.

بازار طلا و صندوق های طلا در بازار روز جاری روند مثبتی را به خود گرفته بود و در مقابل بازار سرمایه با افت بیش از 22 هزار واحدی کار را تمام کرد این موضوع در حالی رخ داد که نرخ دلار نیمایی نیز وارد کانال 43 هزار تومان شده است و بانک مرکزی همچنان تلاش می کند تا نرخ اخزا را روی اعداد کمتر از 30 درصدی نگه‌دارد.

زمانیان، رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک در شبکه افق عنوان کرده است که «قرار بود امسال (1403) در دولت مرحوم رئیسی برای بنزین یک "تصمیم سخت" گرفته شود.» این موضوع باعث شد تا بازار نسبت به احتمالا دولت چهاردهم ریسک افزایش قیمت بنزین را لحاظ کند. چرا که با توجه به صحبت های ستاد انتخاباتی هر دو جناح در روزهای اخیر هر دو نامزد انتخاباتی برنامه افزایش بنزین را در دستور کار دارند اما با شیوه مخصوص به خود.

طرف داران هر دو گروه در بازار سرمایه  آمدن دیگری را بروی قدرت عامل شکست بازار سرمایه می‌دانند و بازار از این رو دچار یک به هم ریختگی احساسی-عقلانی شده است. به هر حال هر چه است بازار امروز با افت بیش از 23 هزار واحدی همراه شد که از دیگر دلایل آن باز شدن دامنه نوسان بعد از یک و ماه و نیم کاری است تا اهالی ریسک گریز بازار قبل از دور دوم انتخابات از بازار خارج شوند چرا که حاضر به پذیرش هیچ ریسکی نیستند.

از سوی دیگر فارس به نقل از یو‌اس‌ای‌ تودِی گزارش داد که دموکرات‌ها از بایدن خواسته بودند تا در مناظره پنجشنبه نشان دهد که قدرت و توانایی لازم را برای حضور در دوره دوم انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دارد. اما برخلاف درخواستشان، بایدن نتوانست در مقابل ترامپ عملکرد خوبی در جریان اولین مناظره انتخاباتی‌اش داشته باشد. به همین خاطر نگرانی‌های حزب دموکرات در مورد وضعیت بایدن برخی نگاه‌ها را به‌‌سمت هریس، معاون فعلی رئیس‌جمهور آمریکا متمایل کرده است.

اما در خصوص راه اندازی ریال دیجیتال در هفته گذشته این بار مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی درباره کارکرد ریال دیجیتال و نحوه تبدیل پول به ریال دیجیتال اظهار داشت است که  افراد به راحتی می‌توانند با برنامه‌ها و نرم‌افزاری پول موجود در حساب بانکی خود را به ریال دیجیتال تبدیل کنند. مردم از این پس می‌توانند بدون استفاده از پول‌های کاغذی یا هر کارت‎های بانکی موجود ازطریق کیف پول ریال دیجیتال پرداخت مورد نظر را انجام دهند. این در حالی است که هنوز خیلی از کاشناسان بازار پولی و بانکی به این سیستم انتقاد دارند و اطلاع مشخص و دقیقی از آن از سوی بانک مرکزی منتشر نشده است.

همچنین معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از حذف چک کاغذی بانکی تا ۳ سال آینده و جایگزینی با چک الکترونیکی خبر داد و گفت: بانک مرکزی از نظر تامین زیر ساخت‌ها برای سفته و برات الکترونیکی آماده است و به زودی در اولین بانک عملیاتی می‌شود.

مجید عشقی در جلسه مشترکی که با سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران رسمی در روز گذشته عنوان کرده است که گزارش و بررسی حسابرسی به عنوان پایه و اساس تصمیمات سازمان بورس، ارکان بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران، هیات پذیرش و هیات رسیدگی به تخلفات است و سازمان بورس برای سرمایه‌گذاری‌ در توسعه نرم افزارهای مورد نیاز حرفه حسابرسی آمادگی دارد و در انتظار ارائه پیشنهادات لازم در این زمینه است. سامانه کدال در حال بازنویسی کدال است.

 مهرداد اکبریان رییس انجمن تولیدکندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران عنوان کرده است که طبق بررسی های جدید ذخایر سنگ آهن ایران به ۵ میلیارد تن ذخیره احتمالی رسیده است و نگرانی از اتمام سنگ آهن به عنوان عمده‌ترین مشکلات حوزه سنگ آهن نیست بلکه مشکلات عدیده‌ ایی در صنعت فولاد مانند کمبود انرژی است که به تنهایی می تواند تاثیری منفی بر سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی داشته باشد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

بازار روز شنبه را به امید خاصی آغاز کرد اما با کشیده شدن انتخابات به دور دوم و برگزاری آن در روز جمعه 15 تیر ماه برای یک هفته دیگر سایه ابهام تیم اقتصادی دولت بعدی را به دوش خواهد کشید. اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه معتقد بودند که می‌توان روی شکست خط روند نزولی ایجاد شده در اندیکاتور RSI حساب باز کرد اما این ابهامات علاوه بر اینکه اجازه رشد بیشتر به بازار را نداد بلکه جو معاملات احساسی-عقلانی را در بازار ایجاد کرد و شاخص بیش از 23 هزار واحد سقوط را تجربه کرد. هر چند که عده ای از اهالی بازار به واسطه محدودیت دامنه نوسان مثبت و منفی 2 درصدی طولانی مدت نتوانستند از بازار خارج شوند این فرصت را تا قبل از شروع مناظره‌های تلویزیونی و انتخابات غنیمت شمردند و از بازار خارج شدند.

با این حال با این اتفاقات بازار به هفته قبل برگشت تا روند بلاتکلیفی در بازار بر دیگر روندها (صعود/نزول) قدرت پیدا کند.

پیش‌بینی بورس فردا 11 تیر 1403 / به هم ریختگی احساسی-عقلانی در بازار سهام3