آلمان و نروژ در پتروشیمی ایران

13:29 - 1400/01/25
 معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت از آمادگی شرکت آلمانی لینده برای سرمایه‌گذاری مستقیم و حضور در صنعت پتروشیمی ایران خبر داد. در همین حال دیروز عصر یک توافق‌نامه توسعه پلی‌پروپیلن نیز با شرکت نورنر نروژ به امضا رسید.

وزارت نفت: امیرحسین زمانی نیا درباره مذاکره خود با مدیران شرکت لینده در حاشیه سیزدهمین همایش پتروشیمی ایران (IPF) اظهار کرد: این شرکت آلمانی آماده همکاری با ایران در چند طرح پتروشیمی است که در این زمینه مذاکره خوبی انجام شد و نتیجه آن نیز خوب بود. وی با بیان این که راه‌های تامین مالی پروژه‌های صنعت پتروشیمی ایران با لینده در حال بررسی است از تمایل این شرکت برای حضور در پروژه ایران ال ان جی ابراز خبر داد. بررسی نحوه مشارکت لینده در طرح پتروشیمی دماوند و نیز چند طرح متانول از جمله مهمترین محورهای مذاکرات لینده با مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بود.

توسعه پلی پروپیلنی‌ها با نروژی‌ها

همچنین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، توافقنامه اصولی توسعه فناوری پلی پروپیلن و کاتالیست مرتبط با آن را با شرکت نورنر نروژ امضا کرد. با توجه به اینکه برای جبران کمبود پروپیلن در ١٠ سال آینده، عملکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران پروپیلن محور خواهد بود، توافق‌نامه مزبور راهبردی و 10 ساله عنوان شده است. ظرفیت اسمی تولید پلی پروپیلن در ایران تا سال 92 حدود ٩٦٥ هزار تن بود. افزایش ظرفیت ٤ میلیون تنی این محصول در برنامه ششم توسعه و ٨ میلیون تنی تا پایان برنامه هفتم توسعه ضرورت کسب دانش فنی بومی تولید پلی پروپیلن را برای طرح‌های آینده بیش از پیش نمایان می‌کند.