سقوط قیمت روغن پالم به کف 8ماهه

13:27 - 1400/01/25
در پی افزایش نگرانی‌ها در زمینه مازاد عرضه در بازار جهانی روغن خوراکی، قیمت روغن پالم در بورس ابزار مشتقه مالزی باز هم کاهش یافت.

قیمت روغن پالم در پر حجم‌ترین قرارداد بورس ابزار مشتقه مالزی در روز جاری کمتر از یک دلار کاهش یافت و به 567 دلار رسید که این پایین‌ترین قیمت از آگوست سال گذشته تاکنون به حساب می‌آید. قیمت روغن پالم در این بازار از رقم ثبت شده 723 دلار در 15 دسامبر 2016 تاکنون بیش از 21 درصد کاهش یافته است.

بر طبق اعلام انجمن روغن پالم مالزی تولید روغن پالم در این کشور با رشدی 16 درصدی در ماه مارس مواجه شده که این اولین رشد ماهانه تولید از سپتامبر سال گذشته تاکنون به حساب می‌آید. سطح ذخایر روغن پالم در مالزی نیز در طول مدت ذکر شده با رشدی 6/5 درصدی به 1/55 میلیون تن رسیده است. این درحالی است که موسسه بلومبرگ نیز از رشد 22 درصدی سطح ذخایر روغن پالم اندونزی در ماه گذشته میلادی خبر داده است. مالزی و اندونزی روی هم رفته نزدیک به 86 درصد از عرضه جهانی روغن پالم را به خود اختصاص داده‌اند.

در کنار این امر بالا رفتن تولید سویا در برزیل و ایالات متحده نیز مزید بر علت شده تا با رشد تولید روغن سویا در کنار روغن پالم، نگرانی‌های جدی در زمینه وضعیت مازاد عرضه در بازار روغن خوراکی ایجاد شود.