ادامه فشار بر قیمت فلزات پایه

13:26 - 1400/01/25
فلزات پایه در معاملات روز جاری بار دیگر تحت فشار قرار گرفته‌اند و شاهد افت قیمت بیشتر این محصولات هستیم هرچند که با بازگشایی بازارهای اروپایی پس از تعطیلی عید پاک حجم معاملات تا بدین لحظه چندان ملموس نبوده است.

تاثیر گزارش رشد بهتر از اقتصاد چین در فصل ابتدایی سال جاری تنها توانست منجر به تحریک قیمت فلزات در بازار آتی شانگهای به مدت یک روز شود و با از سرگیری معاملات در روز جاری شاهد افت قابل ملاحظه قیمت‌ها هستیم. در معاملات لندن نیز به تبع این امر قیمت‌ها در مسیر نزولی قرار گرفته است. کاهش نسبی نگرانی‌ها در زمینه سمت عرضه فلزات پایه از جمله دلایل روند نزولی قیمت ها در دوره کنونی به حساب می‌آید. با اتمام اعتصاب معدن مس اسکوندیدا و از سرگیری صادرات معدن مس گراسبرگ هم اکنون عرضه کنسانتره به بازار چین کمی افزایش یافته و همین امر نیز هزینه ذوب و فرآوری را کمی از سطوح پایین هفته‌های گذشته فاصله داده است. احتمال رشد تولید معدنی روی به تبع رشد قیمت یکسال اخیر این محصول و افزایش عرضه سرب به عنوان محصول جانبی معادن روی نیز این دو محصول را تحت فشار شدیدی در این روزها قرار داده است. در این میان اوضاع آلومینیوم نسبتا مناسب است چرا که در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر عزم دولت چین برای کاهش ظرفیت تولید این محصول بیش از مقادیر مطرح شده در ماه‌های گذشته شنیده می‌شود.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات نقدی لندن با افت قیمتی 0/3 درصدی در سطح 5662 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با افزایشی 1/3 درصدی در سطح 1940 دلار معامله می‌شود. سرب با افتی 1/4 درصدی در سطح 2208 دلار قرار گرفته و قیمت روی در این میان با کاهشی 1/1 درصدی در سطح 2594 دلار گزارش می‌شود.

همچنین تا این لحظه از جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای شاهد افت قیمت مس و روی به ترتیب به میزان 1/5 و 2/1 درصد هستیم. سرب و آلومینیوم در این میان به ترتیب 2/5 و 0/4 درصد ارزان شده‌اند.