قرارداد خارجی بیمه‌ای‌ها در حال امضا

13:22 - 1400/01/25
رئیس کل بیمه مرکزی از رفع تدریجی مشکل همکاری بیمه‌های اتکایی بین المللی با ایران پس از برجام خبر داد و گفت: دو شرکت خارجی برای حضور در بازار ایران در حال رایزنی هستند.

رفع تدریجی برقراری بیمه اتکایی خارجی

بیمه مرکزی:عبدالناصر همتی درباره صنعت بیمه بعد از برجام و رفع تحریم ها اظهار کرد: پس از برجام با پنج شرکت اول بیمه‌ای دنیا از جمله «مونیخ ری»، «لویدز» و «اسکور» مذاکرات خوب و شفافی داشتیم.

همتی تاکید کرد: شرکت‌های بیمه‌ای خارجی معتقدند اگر یکی از افراد و شرکت‌های تحریم شده، تحت پوشش قراردادی باشد که با ایران امضا می‌کنند، در زمان پرداخت خسارت با نهادهای ناظر کشورهای خود به مشکل برخورد می‌کنند و جریمه می‌شوند. به گفته وی اگر این موضوع حل شود، شرکت‌های بیمه‌ای خارجی مشکلی برای همکاری با ایران ندارند. وی در عین حال گفت: به شرکت‌های بیمه خارجی اعلام شده که ایران خود این پوشش‌ها را می‌دهد و در حال تفکیک است.

مشکل بیمه کمتر از بانک‌ها

به گفته همتی مشکل صنعت بیمه کمتر از سیستم بانکی است؛ البته در مواردی هم شرکت‌های خارجی مایل به سرمایه گذاری در صنعت بیمه داخلی هستند که مذاکراتی را هم در این مورد داشته‌ایم .همتی با یادآوری اینکه برخی مذاکرات با شرکت‌های بیمه خارجی در آستانه امضای قرارداد است، گفت: در مواردی حتی قراردادهایشان آماده شده و فکر می‌کنم در ماه‌های پیش رو نهایی شود. به گفته وی، با دو شرکت داخلی صحبت‌هایی شده است؛ ضمن آنکه دو شرکت خارجی هم در حال مذاکره هستند.

رفع مشکل بیمه کشتی‌ها

رئیس کل بیمه مرکزی درباره رفع مشکل بیمه کشتی‌های ایرانی نیز گفت: اکنون مشکلات حل شده است و کلوپ بین المللی آی جی (IG) به این‌ها پوشش داد.

موانع رتبه‌بندی شرکت‌های ایرانی

رئیس کل بیمه مرکزی یادآور شد: پیش از تحریم‌ها نیز مشکلاتی در مراوردات بین المللی به دلیل فشارهای آمریکا وجود داشت زیرا بسیاری از موسسه‌های معتبر رتبه‌بندی در دنیا، شرکت‌های بیمه ایرانی را رتبه‌بندی نمی‌کنند. همتی تاکید کرد: وقتی بیمه‌ها رتبه بین المللی نداشته باشند، نمی‌توانند کاری انجام دهند؛این موضوع ربطی به برجام ندارد. بلکه به خاطر تصمیم‌ها و اقدامات خصمانه دولت امریکاست.