آمار گشایش ال.سی در «وبملت» و«وتجارت»

12:50 - 1400/01/25
کارنامه بانک‌ها در گشایش اعتبارات اسنادی به تفکیک هر بانک منتشر شد که نشان می‌دهد بازی برد- برد میان بازرگانان و بانکداران شکل گرفته است. به طوریکه بانک «ملت» در شش ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۵، ۳۲ ضمانتنامه صادراتی به ارزش ۱۵ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۶۸۹ دلار و چهار ضمانت نامه وارداتی به ارزش ۱۳ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۲۹۳ دلار صادر کرده است. در بانک «تجارت» در سال ۹۵ این روند سرعت بیشتری گرفت؛ به نحوی که تنها در نیمه اول تعداد ۱۱۰۳ سند اعتباری صادر شده و برآوردها نشان می‌دهد تا پایان سال این تعداد به ۲۳۰۰ سند برسد.

وزارت اقتصاد با انتشار کارنامه برخی بانک‌های حاضر در بازار سرمایه در گشایش اعتبارات اسنادی اعلام کرده است که با وجود آنکه نیمی از عمر دولت یازدهم در دوران تحریم گذشت اما بانک‌ها نیم نگاهی به درآمدهای ارزی و بین المللی داشته و با هدف حمایت از تجارت کشور در مسیر کارمزد محوری بین المللی که نماد آن صدور ضمانت نامه‌های بانکی و گشایش اعتبار اسنادی است، قدم برداشته‌اند.

بانک ملت

در حالی که بانک «ملت» برنامه ریزی کرده بود تا در سال گذشته ۶۳ ضمانتنامه صادراتی به ارزش ۸۷ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۲۶ دلار ضمانت نامه و ۱۶ ضمانت نامه وارداتی به ارزش ۳۵ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۳۵۴ دلار را صادر کند، در شش ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۵، ۳۲ ضمانتنامه صادراتی به ارزش ۱۵ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۶۸۹ دلار و چهار ضمانت نامه وارداتی به ارزش ۱۳ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۲۹۳ دلار صادر کرده است. در حالی که این بانک برای سال ۱۳۹۵ برآورد گشایش ۲۲۰۱ سند اعتباری به ارزش ۷۴۰ میلیون دلار در کنار صدور ۶۶ ضمانت نامه به ارزش ۲۹ میلیون دلار را دارد، در شش ماهه ابتدایی سال‌جاری ۱۳۲۷ سند اعتباری به ارزش ۵۴۹ میلیون دلار و ۳۴ ضمانت نامه به ارزش ۱۵ میلیون دلار را صادر و پوشش داده است.

بانک تجارت

در بانک «تجارت» در سال ۹۵ این روند سرعت بیشتری گرفت؛ به نحوی که تنها در نیمه اول تعداد ۱۱۰۳ سند اعتباری صادر شده و برآوردها نشان می‌دهد تا پایان سال این تعداد به ۲۳۰۰ سند برسد. آمار نشان می‌دهد بانک تجارت  از سال ۹۲ تا ۹۵ یعنی در ۴ سال بیش از ۴۵۰۰ سند اعتباری و بیش از ۱۰۰۰ ضمانتناتمه صادر کرده است و در این زمینه کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته است.