اولویت‌های پالایشی‌ها در سال 96

12:49 - 1400/01/25
 به گفته معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی «توسعه پالایشگاه‌ها»، «برندسازی» و«ارتقای صیانت از محیط زیست»  اولویت‌های صنعت پالایشگاهی در سال جدید هستند. طرح توسعه «پالایشگاه اصفهان» مراحل ساخت را دنبال می‌کند و سه پالایشگاه «تهران»، «تبریز» و «بندرعباس» در حال اتمام مرحله امکان سنجی هستند که قرار است با تامین منابع مالی وارد فاز اجرایی شوند. همچنین قرار است طرح توسعه «پالایشگاه لاوان» در سه ماهه اول سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد.

طرح‌های توسعه خلیج فارس و لاوان

ایسنا: شاهرخ خسروانی با اشاره به طرح‌های توسعه پالایشگاه‌ها عنوان کرد: از مهم‌ترین برنامه‌های سال‌جاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی «پیگیری طرح‌های توسعه پالایشگاه‌ها» است؛ در این راستا سه پروژه در دستور کار بوده که بخشی از آن در اواخر سال ۹۵ به بهره‌برداری رسید و بخش دیگر در مرحله پیش راه اندازی قرار دارد. پروژه «ستاره خلیج فارس» و «بنزین‌سازی این پالایشگاه» با هدف ارتقای تولید و استانداردسازی بنزین و ارتقای کیفیت گازوئیل در مرحله پیش راه‌اندازی قرار دارد. همچنین قرار است طرح توسعه «پالایشگاه لاوان» در سه ماهه اول سال ۹۶ به بهره برداری برسد که موجب جهش کمی تولید بنزین در سال ۹۶ خواهد شد که در همین راستا میزان تولید بنزین یورو ۴ در سال ۹۶ جهش خوبی خواهد داشت. به گفته وی در زمان تحریم پروژه‌های توسعه‌ای پالایشگاه‌ها دچار مشکل شده بود که این مشکل بعد از برجام برطرف شد و در سال ۹۵ اقدام‌های زیرساختی توسط مشاوران خارجی انجام شد.

پروژه‌های 4 پالایشی

وی با اشاره به طرح توسعه پالایشگاه‌های «تهران»، «تبریز»، «بندرعباس» و «اصفهان» اظهار کرد: طرح توسعه «پالایشگاه اصفهان» مراحل ساخت را دنبال می‌کند و سه پالایشگاه دیگر در حال اتمام مرحله امکان سنجی هستند که قرار است با تامین منابع مالی وارد فاز اجرایی شوند. یکی از مهمترین پروژه‌هایی که در سال ۹۵ آغاز شد، «پالایشگاه آبادان» بود که منابع مالی این پروژه تامین و طراحی پایه آن انجام شد. در حال حاضر نیز طراحی جزئی آن آغاز شده و در سال ۹۶ شاهد شروع عملیات اجرایی آن خواهیم بود. با تکمیل این پروژه ظرف ۳۶ ماه شاهد ارتقای کیفی محصول‌های پالایشگاه آبادان خواهیم بود.

برندسازی و HSE

معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه یکی دیگر از اولویت‌های این شرکت در سال ۹۶ «برندسازی» است، اظهار کرد: با فعالیت‌هایی که در سال ۹۵ انجام شد و شیوه‌نامه‌هایی که نهایی شد، شرکت‌های صاحب صلاحیت در این زمینه شناسایی شده‌اند و شاهد آغاز فعالیت آن‌ها در سال ۹۶ خواهیم بود. سال ۹۶ سال مهمی برای برندسازی است که به کاهش تصدی دیگری دولت و ارائه خدمات مطلوب به مصرف کننده می‌کند. این در حالی است که مساله «HSE » سرلوحه اقدام‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در سال ۹۶ قرار دارد. بحث «ارتقای کیفی شرایط ایمنی کار در پالایشگاه‌ها» مهمترین هدف شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در سال جدید است. در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی در سنوات قبل انجام شده و در سال جدید این هدف با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد. به گفته مسئولان بحث ایمنی و ارتقای صیانت از محیط زیست بستگی به  زیرساخت‌ها و پروژه‌ها دارد که اجرای طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه‌ها در راستای همین دو هدف انجام می‌شود.